Om historie.

History will teach us nothing, synger Sting.

Det kan man nok filosofere mye over.

Men dette skal ikke bli noe klokt og filosofisk innlegg om hvorvidt eller hvordan fortiden – og vår tolkning av den- innvirker på nåtiden og framtiden.

Det skal bare bli noen usammenhengende ord om mitt forhold til historie.

Jeg har aldri vært flink i historie. På quiz eller når vi spiller spill, er det et område der jeg ofte må melde pass. Jeg tror det henger litt sammen med min fobi for tall.

Joda, jeg kan noen tall. Noen få: Stamford Bridge 1066, Stiklestad 1030, Norges grunnlov 1814…

Men historie handler jo egentlig mest om vanlige menneskers hverdag og det er ikke slik vi lærte det på skolen. Jeg hadde min først historietime i fjerde klasse. Det var da man begynte med disse alvorlige, kjedelige, vanskelige fagene som historie og geografi og samfunnskunnskap og naturfag. Engelsk også forresten. men det var morsomt! I min aller førte geografitime fikk vi utdelt det som kaltes et blindkart  (et kart med bare omrisset av landet) over India og så skulle vi slå opp i atlaset og tegne inn elvene. Med penn og blekk! Det var dømt til å mislykkes. Jeg hatet blindkart.

I min første historietime lærte vi om Ludvig den 14 !

Det er ikke helt sant, forresten, for lenge før det hadde vi lest om Bjørneklo og Dag fra Skogene i lesetimene og laget steinalder- og bronsealderlandskaper i sandkassa i klasserommet i tegnetimene. Det var noe helt annet. Det lærte man noe av. Og jeg elsket det!  Men det het ikke historie.

Historie var Ludvig den 14. og etterhvert kongerekker og kriger og noe om Inkaene som var litt morsommere. Men historieundervisningen fenget meg aldri. Den angikk meg ikke og jeg kunne ikke fatte hva jeg skulle bruke kunnskapen til.

Dette er i seg selv en liten bit skolehistorie. Jeg håper jeg kan bruke lærdommen (ikke om historie, men om undervisningsmetoder) i jobben min i barnehagen til å gi ungene forståelse av fortiden på en litt bedre måte.

Mange år seinere, noen år inn i min karriere som speiderleder, fant jeg på at jeg ville finne ut noe om speiderhistorien i Vadsø. Jeg tilbragte mange kvelder på biblioteket med lokalavisa på mikrofilm. Det var et møysommelig arbeid, for speiderne var ikke akkurat nevnt i hvert eneste nummer. Men jeg fant ut at det i hvert fall har vært speiderarbeid her siden 1928. Da dro gruppa nemlig på leir til Åndalsnes. De var borte en hel måned. Jeg fant også ut at speiderarbeidet faktisk kun har ligget helt nede her i byen under krigen. Det er en motivasjon i seg selv til å holde det gående. Historien kan lære oss noe. Men å snurre mikrofilm ga meg selvfølgelig ikke bare innblikk i speiderhistorien. Det lærte meg mye annet om byens historie også. Det sto om travløp og boksekamper, og verdenssamfunn og storpolitikk ble grundig kommentert og debattert. Annonsene var også morsomme. Gullsmedforretningen kunne ved en anledning lokke med en «ekte neger» i butikken for de som ville komme innom på lørdagen.

Noen mange år etter deltok jeg et lite, samlingsbasert studium om geologi, arkeologi og historie i Varangerområdet og fikk lærere som kunne formidle på en helt annen måte enn mine folkeskolelærere som sikkert gjorde sitt beste de også. Vi dro på eksursjoner og kunne se for oss hvordan folk levde her i området rett etter istiden. For første gang ble historie som fag morsomt selv om studiet var i overkant krevende for meg og jeg endte opp med en litt middelmådig C på eksamen.

De siste dagene har jeg studert historie på en av de måtene jeg liker aller best. Jeg har lest i gamle kokebøker og ukeblader. På Det Hvite Hus fikk jeg tak i en kokebok fra sekstitallet som jeg har fortalt om før, og en bunke dameblader fra midt på femtitallet. Dette var akkurat på den tiden da min mor giftet seg og fikk barn og stiftet hjem. Bladene er i aller høyeste grad kulturhistorie! Her kan man lese om mat, innredning, design, mote, kjendiser, kongehus, musikk og film.  I ett av bladene er det for eksempel en presentasjon av filmen Ni Liv og av Henny Moan. Dameklærne var lekre på den tiden og kvinnene hadde smale midjer! I hvert fall de i ukebladene. Innredningsstilen var praktisk og stilren. Folk hadde begynt å kjøpe vaskemaskiner med vrimaskin (en sånn som vi hadde hjemme) og ellers bakset folk med mye av de samme som vi gjør i dag. Det står om husmødre som ønsker mer hjelp av far i huset, om ungdommer som synes mor og far bestemmer for mye og om håpløse svigermødre. En  artikkel hadler om en mann i England som så sitt barn ble født, en annen tar opp temaet kontaktannonser og en tredje handler om hvor mye ungdommer bør betale for seg hjemme. Den fantastiske barnebokforfatteren Aimée Sommerfelt (hun som har skrevet Veien til Agra som jeg elsket da jeg var barn), har en spørrespalte om barn og barneoppdragelse der hun svarer klokt og viser at hun har tro på barna.

I dag har guttene og jeg vært på Bietilækaia og spist matpakke og vafler.

Der kan man også studere historie. Jeg kan ikke så mye om båter og fiske og denslags. Men det er fint å være der og suge inn stemningen. Kanskje jeg kan bidra til å plante et lite frø til en historieinteresse hos barnebarna ved å ta dem med på museer, lese bøker for dem og fortelle dem om hvordan ting var i gamle dager. Det hadde vært fint om de kunne få et bedre forhold til faget enn jeg hadde på skolen.

Kanskje historien kan lære dem noe.

a9Gamle ukeblader !

a8Noen spørsmål er like aktuelle.

a5Andre viser har verden har gått videre.

a7Kjolene var lekre og midjene smale.

a6Møblene var stilige og ikke så forskjellige fra det som er moderne i dag.

a4Storebror utforsket kaiområdet mens lillebror sov.

a3.

a2Etterpå koste vi oss med matpakka.

a1

2 kommentarer (+add yours?)

  1. pia
    aug 19, 2013 @ 14:56:35

    Anne
    Jeg har lagt ut denne meldingen på facebook:
    Camilla har mista profilen sin på face. Det ble noe tull med hotmailen og borte ble hun. Regner med at hun kommer på AFS i morgen. Hun har fine opplysninger om turen til Veidnes
    Kom, kom i morgen 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

