Om barnebarn og gode bøker. Og om en vakker høstdag.

bok 2

.

Det er en av disse rolige, gode morgenene. Lillebror spiser frokost og storebror sover lenge. Jeg har kaffe og kryssord og musikk.

Vi sov i samme seng i natt alle tre og jeg våknet av at Alvin sang Bæ Bæ Lille Lam. Vi synger «To par strømper til bitte lille Alvin- bror» og det er nok derfor han liker akkurat den sangen ekstra godt.

Det skulle ha gått an å putte denne opplevelsen av ro og stille glede på Norgesglass sånn at man kunne ta den fram når stress og travelhet tar overhånd…

.

Omtrent så langt kom jeg i skriveriene i morges før det ble tid for UNO, Bella og Gustav , brødskiver og etterhvert en fin tur i deilig høstvær sammen med min ludovenninne. Jeg fikk kose meg videre med guttene utover kvelden også. Da ville Ole Jakob ha Gummi Tarzan. Hele Gummi Tarzan. Det går ikke an å lese halve før leggetid. De som har lest den skjønner hvorfor. Da blir det bare trist. Vi har lest den før og det var tydelig at han hadde tenkt mye på den. Jeg har fortalt han at det var en av mammaens favorittbøker da hun var lita. For en liten gutt som har det trygt og godt og er omgitt av folk som er glad i han og liker han og respekterer han er det rart å høre om stakkars Ivan Olsen som ikke lykkes noe særlig med noe som helst og som har en pappa som synes han er en vattnisse og gjerne vil han skal ligne mer på Tarzan. I ett kapittel får han mulighet til å ta igjen med alle før verden faller tilbake i vanlige former med buksevann, neseblod, en tyrannisk gymlærer (som ligner veldig på opptil flere av mine forhenværende gymlærere) og bokstaver som kravler som maur rundt på boksidene. Han møter nemlig en heks som gir han muligheten til å få oppfylt ett ønske. Og denne gangen lykkes Ivan! Han finner på verdens lureste ønske…

Å få lese for ungene er et av de mange frynsegodene man får som bestemor. Bella og Gustav hørte Ole Jakob for første gang i går kveld. Vi leste alle fire fortellingene. Han lyttet taust og kom bare med noen få spørsmål for å oppklare litt. Da vi var ferdige sa han: «Les den en gang til. To ganger til!» Bøkene og Bella og Gustav er litt lettere enn Gummi Tarzan og ment for litt yngre barn. I omtalen står det seks til ni år, men de traff i hvert fall min fireåring rett i hjertet!

Man skal ikke undervurdere unger, heller ikke når det gjelder bøker. Noen ganger treffer bøker selv om ungene ikke får med seg alle lag og nyanser. Da kan man lese dem flere ganger og ungene kan lese videre selv når de lærer å lese og ha gleden av å oppdage bøkene på nytt og på nytt.

Begge disse bøkene har masse å gi til voksne også. Denne setningen fra Bella og Gustav går nok ungene litt forbi, men de fleste foreldre kjenner seg vel igjen: «Pappa holder på med å koke altfor tynt syltetøy på kjøkkenet, så Bella og Herbert må være ute og få litt frisk luft.»

Ære være forfattere som skriver ordentlige bøker for unger! Begge de bøkene som er nevnt her, er også illustrert av forfatteren og det skaper en helhet som løfter bøkene enda mer. Eva Eriksson som har skrevet om Bella og Gustav har illustret en rekke andre kjente barnebøker også. Ole Lund Kirkegaard hadde et kort og hektisk liv, men rakk å skrive en rekke fantastiske barnebøker før han døde.

.

Og så må jeg fortelle at en av grunnene (i tillegg til at det er koselig) til at jeg har vært sammen med ungene hele helga, er at mens mammaen har vært på jobb, har pappaen vært opptatt av å gjøre alvor av dette med Det Grønne Huset. Nå blir det riktignok ikke helt grønt, men hvitt og grønt. Jeg tror det blir fint!

Gjesteromsprosjektet blke det dermed gjort lite med i helga. Men det haster ikke. Jeg venter ikke overnattingsgjester med det første.

.

IMG_20130824_193951

IMG_20130824_200315

IMG_20130825_181742

IMG_20130825_172018

IMG_20130825_154331

IMG_20130825_175143

IMG_20130825_175106

.

Legg igjen en kommentar

