Ikke akkurat en blomst… Og litt turistreklame.

 

turn your face to the sun 5n

.

Jeg føler meg ikke helt som en blomst. Ikke en vakker, dyprød stemorsblomst i hvertfall. Mere en halvvissen løvetann eller noe sånt.

Men i dag nyter jeg morgenkaffen min! Den har fått kaffesmak igjen. Noe av det mest irriterende ved forkjølelse er at kaffen smaker oppvaskvann.

Jeg satser på at influensaen er slått tilbake og jeg er frisk som en fisk igjen til helga.

Det hjelper uansett betydelig på humøret at bjørka utenfor stuevinduet er i ferd med å bli gyldengul.

Og at Trine har fått tak i nye oppgavekort til 20 spørsmål!

.

Jeg skulle fortelle om Kongsfjord Landhandel.

Først burde jeg kanskje fortelle at Kongsfjord er et – i all hovedsak- nedlagt og fraflyttet fiskevær i Øst-Finnmark mellom Tana og Berlevåg. Vi snakker ikke akkurat om sentrale strøk her. (Men jeg vil nok en gang minne om at Vadsø er tre timer unna Oslo med fly. Og herfra kommer man seg til Kongsfjord og Berlevåg med buss.) Mange er glad i dette stedet på grunn av natur og fiskemuligheter og det er et yndet hytteområde. Og så er det altså at noen har satt i gang med å få liv i de gamle bygningene. Gjestehuset fortalte jeg om i et tidligere innlegg. Det er en perle av et overnattingssted. Noen kunstnere har også tilhold her. For meg var Kongsfjord i mange år det stedet vi måtte passere for å komme til Berlevåg der min svigerfar bodde. Eller det stedet der veien var stengt eller der var kolonnekjøring. Kolonnekjøring over Kongsfjordfjellet i snøstorm er egentlig ikke så spennende som det høres ut som. Tro meg. Det er for fastboende og spesielt interesserte.

Hvis dere vil besøke Kongsfjord Landhandel, trenger dere ikke tenke på kolonnekjøring. For her det det bare åpent om sommeren fra juni og ut august. I denne frodige butikken kan man kjøpe snurrepiperier, nips, skinnbukser, vakre båtmodeller, en og annen antikvitet, matvarer, nystekte vafler, nydelig fiskesuppe og et glass vin. To etasjer er fulle! Og så var det altså her vi møtte Elvis. Vertskapet forteller gjerne om stedets historie og om ideen bak å gjenskape en landhandel her.

,

lanhandel1 landhandel4 landhandel3 landhandel2

1 kommentar (+add yours?)

  1. mette
    Sep 05, 2013 @ 07:03:06

    Influensaen var her og…..-da smaker kaffen «spunk». Men nå smaker kaffen herlig og livet er bare skjønt. Landhandel er super koselig, og veldig sjarmerende. Ha en fin dag, selv om du ikke føler deg som en fin blomst 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

