God septembermorgen!

goethe noter juni.

Jeg var oppe syv stunder før dag i dag også.

Jeg har sløvet på sofaen, men verandadøra står åpen sånn at den friske vårlufta slipper inn. Nå har Ole Jakob stått opp også. Etter speidermøtene på onsdagene sykler han hjem til meg mens jeg går og småløper etter. Det er en tur på femti minutter og med noen litt tunge oppoverbakker. Når vi kommer hjem, får han kakao og så legger vi oss sammen i min seng. Da sovner han momentant og sover godt og lenge. Nå ligger han med hodet i fanget mitt og bållukta fra håret hans blander seg med duften fra kaffekoppen. Idyllen forstyrres bare av den (for meg) irriterende sangen fra Spesialagent Oso på barne-tv: «Tallerkener er ikke noook»

Jeg skal snart lage badevann til gutten og komme meg i dusjen selv. Men jeg unner han også denne fredelige følelsen av lat morgen.

,

I mellomtiden passer det med et dikt og en sang og et bilde.

Denne er like fin nå som den var da jeg kjøpte singelplata tidlig på syttitallet.

Og dette er et god dikt:

Din veg

Ingen har varda den vegen

du skal gå

ut i det ukjende,

ut i det blå.

Dette er din veg.

Berre du

skal gå han. Og det er

uråd å snu.

Og ikkje vardar du vegen,

du hell.

Og vinden stryk ut ditt far

i aude fjell.

Olav H. Hauge

..

Bidet tok jeg i går morges:

.

rogn

7 kommentarer (+add yours?)

  1. Arvid Hernæs
    sep 19, 2013 @ 18:53:29

    Høsten er vakker!

    Svar

  2. Arvid Hernæs
    sep 19, 2013 @ 18:58:22

    Høsten

    Den vandrer
    med sine farger
    legger seg
    i favnen min
    elsker øyeblikket
    og sovner

    Svar

  3. annebloggen
    sep 19, 2013 @ 20:29:26

    så fint!

    Svar

  4. Anne-Lise Wie
    sep 20, 2013 @ 05:21:19

    Først tenkte jeg at du e no fin da, som slipper inn den friske vårlufta gjennom verandadøra i september! Men så begynte jeg å tenke mer, på vårluft og høstluft. Det har varmt i september, varme vinder og blomster som fremdeles står friskt i blomst. Så selv om jeg er ute i potetåkerlappen min og henter inn til middag, så er det ikke den vanlige høstlufta jeg kjenner, men et snev av vårluft. Ha en god høst!

    Svar

  5. mette
    sep 20, 2013 @ 08:44:01

    Høsten er så lun og god. Vi tenner lys om kvelden og skjenker litt vin i glasset…….-kos herfra til glade jul! God høst og god kaffe

    Svar

Legg igjen en kommentar

