Om høsten, suppe og fiolinmusikk.

I dag kom høsten. Den virkelige høsten, den jeg hadde ventet sånn på.

Regnet har pisket og vinden har fått unna en stor jobb: Bjørkene står nakne nå.

De hutrer og er klare til å ikle seg lodne, hvite vinterklær.

.

Det gjorde godt å ønske høsten velkommen.

Men jeg tror kanskje jeg er litt alene om den opplevelsen.

.

I kveld har jeg to gutter sovende på naborommet. Lillebror sovnet først for en gangs skyld, etter tre store porsjoner av bestemors suppe (oppskrift kommer) og et lite bad. Storebror rakk å tegne litt og spille en omgang UNO med meg før han duppet av i armkroken min på sofaen. Han var myk og varm og glad. Da blir jeg også glad. Når man er glad i noen, er glede veldig, veldig smittsomt.

Og så oppdaget jeg at jeg hadde fått tilsendt en liten film av verdens fineste Anna som spiller «Jeg vil bygge meg en gård» på fiolin. Det er sånt som får en sliten og lettrørt bestemor til å grine litt. Fordi hun er så fin og fordi jeg savner henne og fordi jeg blir så uendelig varm om hjertet over å se hvor godt hun har det.

.

Så var det suppa. Jeg har sagt det før: Posesuppe er helt meningsløst! Ole Jakob skulle velge middag. «Brokkoli!» Sa han. Det sier han som regel. «Bare brokkoli?» Spurte jeg. «Nei, grønnsakssuppe», sa han. Jeg lot han plukke grønnsakene. Det ble brokkoli, søtpotet og blomkål. Jeg tok med kyllingkjøttdeig til kjøttboller. Og så gjør man slik:

Tenn et lys i vinduet.

La ungene se «Jake og Sjørøverne» mens du setter over en kasserolle vann med rikelig med hvitløk, litt pepper og litt godt salt til koking. Del opp grønnsakene og putt dem i gryta. Bland kjøttdeigen med egg, litt mel, litt salt og litt pepper og form små boller med skje eller med hendene. Det gjør forresten ingen ting om det blir klumper i stedet for boller. Putt dem i gryta når suppa koker og la det hele koke i fem minutter eller til kjøttbollene er gjennomkokte. De hever seg masse og blir lette og gode.

Dekk et koselig bord med et lys som ikke står i nærheten av lillebror.

Slå av tv-en.

Gi lillebror både skje og gaffel.

Ha god tid til gode samtaler og nyt felleskapet og lyden av regn utenfor vinduet.

.

Lillebror spiste altså tre store porsjoner. «Nam, nam, bæssemor laga suppe!» Sa han lykkelig. Ole Jakob spiste fire porsjoner. «Denne suppa er min venn», sa han.

En sunn, enkel og varmende høstsuppe som dette tar ikke mer enn et kvarter å lage.

Hva skal man med poser da?

.

suppe_edited-1

.

Sein september.

Lauvet danser sin dødsdans nå

gir slipp uten kamp

uten sorg

leker livets lek

i høstvinden

fritt noen øyeblikk

før den store hvilen.

.

blad_edited-1

Legg igjen en kommentar

