Et innlegg uten rød tråd om meningen med livet og sånt.

blått bilden

,

Advarsel: Dette kommer til å bli et av disse helt usammenhengende, småfilosofiske innleggene jeg skriver når det skjer mye på en gang og jeg må ta nettene til hjelp for å sortere tanker. Det er altså sannsynligvis fåfengt å lete etter noen rød tråd.

.

Høsten kom sånn som jeg hadde ønsket. Nå angrer jeg bitte litt og føler at jeg har litt av skylda for at folk hutrer. Men inne er det varmt og lyst og at folk fryser utenpå, gjør dem ikke kalde innvendig.

Jeg har møtt mye varme de siste dagene. Og jeg har følt meg varm.

Noen ganger skjer det ting som gjør ting klarere. Ting som røsker litt i deg og tvinger deg til å jobbe med å skille det viktige fra det uviktige. Ting som gjør at man forstår mer av livet og tør å stole mer på sin egen intuisjon og sine følelser samtidig som man må erkjenne at man ikke alltid har rett og vet alt.

Det kan være små ting og langt større ting; en svært hyggelig mail, en barnebarndag, en lang og viktig samtale en sen nattetime med noen man bryr seg om…

Og så skal den lille, fine Alvingutten døpes. Det grønne huset (som aldeles ikke er grønt, men nå på vei til å bli hvitt), fylles opp med gjetster. Jeg skal bruke morgendagen til å bake og kokkelere. Alvin skal ha en fin dag. Han skal få kake og pakker, men mest av alt skal han være omgitt av folk som er glad i han og skal være der for han gjennom livet. Han er en heldig, liten gutt. Det er ikke alle som har det han har. Noen vokser opp uten den fundamentale trygghheten og vissheten om å være betingelsesløst elsket.
.

Jeg er omgitt av konfirmanter og speidere for tiden og vi terper på speiderloven og på de ti bud. Speiderloven kan du lese nederst i innlegget. Den er ikke så dum og kan absolutt brukes av ikke-speidere også!

Og så har jeg sittet og tenkt litt på hvilke leveregler som faktisk er viktigst for meg. I bloggen min låner jeg ofte visdomsord fra andre, klokere mennesker. Noen ganger leser man noe som andre har skrevet og kjenner at det treffer en. Noen ganger må man finne sine egne sannheter. Det er fint å ha noe å strekke seg etter og filosofere over. Ingen kan klare å leve opp til alle krav og forventninger. Man kan alltid strebe etter å bli et bedre menneske, men man godta seg selv også, sånn som man er. Og tilgi seg selv. Da blir det lettere å godta, forstå og tilgi andre.

Her er tolv setninger, lånte og egne, som er viktige for meg. Det skulle være ti slik at dette innlegget i hvert fall skulle ha en tynn, frynsete rød tråd, men så ble det altså tolv. Det er ikke så farlig med den tråden bestandig.

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama

Hold sinnet ditt mjukt. Hans Børli

Folk er viktigere enn sølvtøy. Anne

I’ll never ask a zebra about stripes…again. Shel Silverstein

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. Albert Einstein

Voici mon secret. Il est très simple: on ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux. Antoine de Saint Exupéry .

We can’t all and some of us don’t. That’s all there is to it. A.A. Milne

Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect. Mark Twain

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. Paulus

«Vi drar hjem,» sa Hemulen. «Det er fint med ualminnelige opplevelser av og til. Nifse historier om å bli våt og klare seg alene, og sånn. Men det er ikke koselig i lengden». Tove Jansson

At vide hvad man ikke ved er dog en slags alvidenhed. Piet Hein

Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide

.

Denne sangen passer alltid på melankolske kvelder. Den er et musikkminne fra min tidlige ungdom og jeg blir aldri lei den.

Bildene fra Kongsfjord har absolutt ikke noe med saken å gjøre (hvis det i det hele tatt var noen sak, da…), men jeg er bare ikke helt ferdig med dem.

.

ee

eee

eeeee

eeeeeeee

.

Speiderloven:

Be kind whenever possible. It is always possible.

Dalai Lama

Read more at http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/d/dalailama378036.html#L3RRIIx1eLw78EGJ.99

Be kind whenever possible. It is always possible.

Dalai Lama

Read more at http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/d/dalailama378036.html#L3RRIIx1eLw78EGJ.9

  • §1 En speider er åpen for Gud og hans ord.
  • §2 En speider kjenner ansvar for seg selv og andre.
  • §3 En speider er hjelpsom og hensynsfull.
  • §4 En speider er en god venn.
  • §5 En speider er ærlig og pålitelig.
  • §6 En speider kjenner naturen og verner om den.
  • §7 En speider tenker og handler selvstendig og prøver å forstå andre.
  • §8 En speider gjør sitt beste i motgang og vansker.
  • §9 En speider er nøysom og prøver å klare seg selv.
  • §10 En speider arbeider for fred og forståelse mellom mennesker
1 kommentar (+add yours?)

  1. mette
    sep 28, 2013 @ 14:16:36

    Helt greit med innlegg, som er «litt for en hver smak», synes jeg. «Litt fra hvert prestegjeld,» kaller jeg mine innlegg som virker en smule rotete og er uten en rød tråd.Ha en fin dåpsdag i morgen….

    Svar

Legg igjen en kommentar

