Blå morgentanker i grålysningen. Om kjærlighet, en god film og en klok, gammel bjørn.

some people_edited-1

.

Jeg sitter i grålysninger og tenker blå tanker om kjærlighet. Kaffen er sterk og musikken er vakker. Himmelen skifter sakte farge fra mørk stålgrå til lys blågrå mens jeg skriver. Et lite stearinlys brenner på bordet. På slike morgener kan man tillate seg å bli litt filosofisk før man skal på jobb. Der er ikke så mye tid til filosofering.

Det er rart, dette med kjærlighet. Noen mennesker kan man kjenne og like veldig godt. Det kan gi stor glede å være sammen med dem, men uten at det settes så mange følelser i sving.

Andre mennesker er man glad i fra første gangen man møter dem. De trenger ikke si eller gjøre noe som helst og den varmen de fyller en med er helt fristilt fra ordet like. Andre igjen blir man glad i over tid. Da er det selvfølgelig ofte fordi man først liker dem og derfor velge å bruke tid med dem, men det behøver faktisk ikke å være sånn heller. Kjærlighet er som et lite lys som finner sine egne veier.

Å være glad i noen er en gave, men det er en krevende gave. Å være glad i noen betyr også sorg, savn, bekymring og mangel på nattsøvn. Jeg tenker ikke på det som at det er «prisen» man må betale for kjærlighet. Jeg tenker at det er en helt selvfølgelig del av den.

Hat vet jeg ikke så mye om. Men livet har lært meg at selv om tilgivelse er en av de største gavene man kan gi både seg selv og andre, så er det faktisk ikke alt man behøver å tilgi.

Jeg vet ikke hva som er viktigst av å elske og bli elsket, men jeg har alltid likt denne lille dialogen fra Marvins Room:

Bessie: I´ve been lucky to have so much love in my life.

Lee: Yes, Marvin and Ruth love you so much.

Bessie: No, I´ve been lucky to be able to love them so much.

(For de som ikke kjenner filmen: Bessie og Lee er søstre. De har ikke sett hverandre på tyve år fordi Bessie har tatt seg av deres svært syke far,som i følge Bessie «is dying really slowly» og den elskelige tanten Ruth som også er syk og ellers lever for sine såpeoperaer. Lee har vanskelig for å forstå hvordan Bessie ar kunnet forsake så mye for de to gamle. Nå har Bessie også blitt syk og hun har tilkalt søsteren og nevøene -som har sin egne utfordringer- for å undersøke om hun kan bruke deres benmarg.  Dette høres ut som en skikkelig tåreperse, men det er en vakker, hjertevarm og morsom film om kjærlighet. Bare ikke den romantiske kjærligheten denne gangen. Meryl Streep, Diane Keaton og Leonardo Di Caprio bidrar til at man tror på personene i denne dysfunksjonelle familen.)

Jeg er heldig. Jeg har mange å være glad i. Jeg egentlig en ganske reservert person som ikke slipper folk inn i hjertet mitt sånn i hytt og pine. Men jeg har mange i livet mitt som fyller meg med den spesielle varmen. For meg er det det viktigste av alt.

Men så er det ikke sånn for alle. Noen mennsker er blitt sveket og såret litt for ofte og de mister evnen til å stole på noen nok til tørre å elske. De har ikke noe annet valg enn å bygge opp en mur for å holde litt avstand til andre. De vil beskytte seg selv mot å bli såret igjen og finner andre veier i livet enn den som føles riktig for meg.

Jeg har ingen rett til å si at det er feil og må fikses. Det blir litt som misjonering: «Jeg vil vise deg min sannhet sånn at du kan bli lykkelig og hel.»

.

Men det er noe jeg har forstått og som har blitt viktig for meg: Man må prøve å være en som er til å stole på. En som ikke svikter, en som er der uansett.

Ole Jakob vet at Bestemor (og alle de andre han er glad i) elsker han akkurat like mye når han ligger på gulvet og hyler og er sint som når han sitter myk og glad i armkroken. Han vet at han skal prøve å oppføre seg fint og være grei, men han vet også at han ikke trenger å prestere, eller leve opp til noe som helst for å bli elsket.

Det er ikke alle barn som vokser opp med den vissheten. Og et er ikke alle ungdommer eller voksne som har noen i livet sitt som de vet at aldri, aldri vil svikte dem.

Hvis man kan være en slik person for noen, har man brukt livet sitt godt.

Legg igjen en kommentar

