God morgen! Om kaffe, høstvær, vafler og politikk. Og en fin sang.

oktober m n

,

Morgenkaffe en nødvendighet i livet mitt. Ok, jeg kan sikkert klare meg uten. Men dagen blir bedre når jeg har tid til å starte den med en kopp varm, sterk, duftende kaffe, musikk og tid til å tenke.

Det er ikke det at jeg ikke har nok å tenke på fra før, men mens en anmasende mann på tv prøvde å overbevise meg om at jeg ville få et lettere liv om jeg kjøpte en grønn maskin ved navn H2O Mop X5 (jeg hadde lagt igjen fjernkontrollen på kjøkkenet da jeg var ute for å brygge meg kaffe og orket ikke å reise meg opp), leste jeg morgenyhetene på nett.

Å lese nyheter er sjelden like sunt for sjelefreden som musikk og kaffe. Det er nesten så jeg angrer på at jeg ikke konsentrerte meg om mannen med H2O Mop X5.

Det brenner i Porsgrunn, det er budsjettkaos i USA og det mange trodde var en god nyhet for asylbarna, viser seg å bare være en god nyhet for noen ganske få av dem nå rett før Norge får Europas mest høyrevridde regjering.

Sånn er det.

Jeg rekker akkurat en kaffekopp til før jeg må komme meg ut i høstværet. Vår Herre rotet fryktelig med været i min lille by i hele sommer. Nå har han oppdaget tabben og prøver å rette den opp. Oktober er slik oktober pleier å være; våt, kald og mørk.

I kveld blir det kanskje det siste speidermøtet ute. Jeg skal lage en stor vaffelrøre og ta med leirbålskappe og lommelykt og bålkjele. Den eneste kaffen som smaker bedre enn morgenkaffe er bålkaffe utenfor speiderhytta.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Anne-Lise Wie
    Oct 03, 2013 @ 13:15:17

    Jeg bare måtte legge denne inn til deg, en reportasje om den samiske kaffesermonien. Kaffe er viktig, både morgenkaffe og bålkaffe! http://nordiccoffeeculture.com/the-sami-coffee-ceremony-an-interview-with-anne-wuolab/

    Svar

Legg igjen en kommentar

