Bruktkupp.

Dette er ikke akkurat noen interiørblogg, men jeg ville bare vise dere de to siste kuppene fra Det Hvite Hus.

Pulten kjøpte jeg til storebror. Han er blitt så glad i å tegne og her er det plass til tegnesaker under det store lokket og til linjal, blyanter og blekkhus (!) under det lille. Blekkhuset tror jeg vi står over. Jeg vet ikke om de er å få kjøpt lenger i det hele tatt. Da jeg gikk på barneskolen, lærte vi å skrive skjønnskrift med penn og blekk. Det var et mareritt! Man skulle ha lett trykk på pennen i oppoverbevegelser og hadere trykk på pennen i nedoverbevegelser. Det førte som regel til at oppoverstrekene ble usynlige og nedoverstrekene ble tykke og klumpete. Hvis de i det hele tatt ble streker da, og ikke flekker. Vi skrev i skjønnskriftbøker som het Nytt System. De var små og grå og hadde sirlige bokstaver i rødt som man skulle skrive oppå på en linje før man fikk prøve seg på egen hånd på neste linje. Min far som er 45 år eldre enn meg kunne fortelle at han hadde samme type bøker da han var barn. De het Nytt System da også. Cirka en gang i uka klarte en av de vimsete guttene å velte et blekkhus så blekket sprutet utover pulter og skolesekker og matbokser og stripete hoppetau som lå  pent foldet ved siden av jentepultene. Det gamle, brune, lakkerte tregulvet i klasserommet hadde store, blålilla flekker over alt. Blekket lot seg ikke vaske bort fra noen overflater.

Heldigvis fikk jeg en fyllepenn med patroner etter hvert.

Ole Jakob tegner med tusj og fargeblyanter og skriver store Eer med mange, mange streker når han signerer tegningene sine. Jeg vet ingen ting om hvordan unger lærer å skrive pent nå til dags. Men jeg regner med at Nytt System hører hjemme på museum nå. Kanskje jeg har en av de gamle bøkene på loftet et sted.

Ole Jakobs fine tegnepult skulle stå på rommet der han har senga og lekene sine, men når han er hos bestemor, liker han å være der jeg er så pulten har fått plass midt i stua der den bidrar til den generelle stilforvirringen.

.

pult.

Det neste kuppet er en liten vegghylla som jeg fikk for en femtilapp eller noe sånt. Den har fått plass på spiserommet og passer perfekt til noen av de søte, små muggene jeg samler på. Den med rose på er arveods, de to andre er fra bruktutikken. Den lille sopplysestaken har jeg også kjøpt der. Den skulle kanskje bare ha vært framme til jul, men jeg liker den så godt at den får være framme året rundt. Eplebildet sydde jeg for mange, mange år siden. Det er selvkomponert og jeg synes faktisk det er ganske fint. Dukka er håndlaget i Russland.

.

hylle

Legg igjen en kommentar

