Elsk mer, hat mindre! Om vennskap og kirkebøker.

elsk mer 13

,

Ole Jakob og jeg hadde en fin formiddag i kirka. Den unge studentpresten var flink (og kunne spille gitar!), salmene var kjente og kirkeboka svarte til forventningene.

Men det beste av alt var at Ole Jakob fant sin lille venninne fra den gamle barnehagen. Hun som får kinnene hans til å blusse. De fikk plass ved siden av hverandre på kirkebenken og to små hender fant hverandre. Sånn satt de under store deler av gudstjenesten. De leide hverandre opp for å ta i mot bøkene sine også og etterpå da det ble tatt opp offer ved alteret. Når man har en god venn å holde i hånden, trenger man ikke å ha mamma eller bestemor helt i nærheten.

Hver gang jeg så på Ole Jakob og smilte, smilte han tilbake slik man bare gjør når man er helt, helt lykkelig. Å, som jeg unner den gode gutten slike fine stunder!

På hjemturen måtte han klare seg med bestemors hånd. Det blåste og snødde og gangstiene var ikke brøytet, så det var tungt å gå. Vi holdt motet oppe ved å prate om hyggelige ting. «Det er så fint å se at du nesten smiler med hele kroppen når du møter henne«, sa jeg. «Ja og så blir jeg helt rød på øynene» svarte han med en liten skjelving i stemmen. «For hun er jo min aller, aller, aller beste venn.» Han tenkte seg om noen sekunder og så spurte han: «Bæstemor, hvorfor er det noen folk som vil ha krig?»

Ja, gutten min. Hvorfor vil noen ha krig og hat når man kan ha kjærlighet og vennskap?

.

kirkebok5         kirkebok1

kirkebok2_edited-1                             kirkebok4n

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Inger
    Oct 28, 2013 @ 14:21:43

    Nå ble jeg varm langt inn i sjelen. Du beskriver det så godt. Og jeg minnes da jeg hentet min bok i kirken for 25 år siden, og bestemor sa jeg måtte gå opp alene. Men jeg ville ha henne med. Ultimatet var klart: hvis jeg ikke gikk opp med de andre barna ble der ingen bok. Utfordringen var definert og jeg vil alltid huske mestringsfølelsen og stoltheten da jeg snudde og gikk ned til bestemor etter å ha hentet boken med alle de fremmede barna. Jeg gikk nemlig i en annen barnehage enn alle de andre. Takk for en fin lesestund!

    Svar

  2. annebloggen
    Oct 28, 2013 @ 17:24:37

    Det er fint med sånne små utfordringer 🙂 Og fint med venner!

    Svar

  3. Bente
    Oct 29, 2013 @ 06:58:38

    Dette var en fin måte å begynne en ny dag på 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

