Om suppe og barnebarn.

Denne helga er viet til barnebarn!

I går var guttene og jeg på bytur og så har Ole Jakob vært med hjem til meg og sovet her. Til middag koste vi oss med bestemors supersuppe som Ole Jakob mener skal hete noe så prosaisk som Verdens beste grønnskakssuppe.

Begge guttene elsker denne suppa og Ole Jakob har for lengst bestemt at han vil ha denne hver gang han er på besøk. Oppskriften er enkel. Jeg har hatt den med før, men gjentar den gjerne for å minne om hvor enklet og raskt man kan lage sunn og god mat.

Kok opp vann med litt salt og et fedd hakket hvitløk. Skjær grønnskaker i biter og putt dem i vannet.  I går hadde Ole Jakob kjøpt inn og vi brukte søtpotet, noen knaskegulrøtter, brokkoli, blomkål, vårløk og jordskokk. Noen ganger bruker vi bare søtpotet, brokkoli og blomkål som gir fine farger. Hvis suppa er til unger, er det jo viktig å velge grønnsaker de liker. Lag kjøttboller/kladder: Rør ca et halvt egg, en spiseskje god olivenolje og et par spiseskjeer sammalt spelt inn i en pakke kylligkjøttdeig. Smak til med littegrann salt, litt pepper og gjerne litt hvitløk. Form små boller. Jeg pleier å bare lage «kladder». Det går mye fortere. Kjøttbollene hever seg fint i suppa og får god smak fra grønnsakene. Kok noen få minutter til bollene er gjennomkokt. Øs opp i pene boller og topp med masse små tomater.

Server gjerne kikertpannekaker til:

Kikertmel selges på innvandrerbutikker. Jeg vet ikke om de har det i de vanlige butikkene. Posen jeg kjøper her i byen, ser slik ut:

 

kikertmelpose

 

.

Kikertpannekaker kan lages helt enkelt av mel og vann  med litt salt, men kan smakssettes med hva som helst. Jeg lagde dem i barnehagen på FN-dagen og da gjorde jeg slik: Jeg puttet en kvart løk, et fedd hviløk, bitte litt chili og en neve mynte sammen med vann i en liten hurtigmikser og kjørte til det ble helt jevnt. Så tok jeg vannet over i en større bolle og vispet inn mel og litt maldonsalt. Konsistensen skal være som til vanlige pannekaker. Røra bør svelle i ti minutter. Jeg stekte små pannekaker i ei lita panne. De skal stekes i olje (f.eks. rapsolje) på ganske sterk varme. Ungene elsket disse, og jeg måtte steke opp flere og flere.

Til sammen blir dette et supersunt, supergodt og barnevennlig måltid som faktisk er laget på under en halvtime.

.

Og så må vi ha noen bilder av Lollo og guttene på kaffebar:

oo 99

oj2

oj_edited-1

oj6

Ole Jakob har tatt i bruk den fine tegnepulten sin også. Akkurat nå tegner han en fin tegning til Anna. I går tegnet han en hjemtur fra speiderhytta. Han sykler og vi andre går. Tegningen var ikke helt ferdig da bildet ble tatt. Han husket å tegne sykkelykta også, for det var mørkt de siste kveldene vi hadde møtene våre ute.

Ole jakob har helt forstått at tegninger er noe man kan glede andre med. Denne tegningen ble også en gave. Jeg håper han rekker å tegne en til meg også!

.

oj99999

oj99.

Nå må vi gjøre oss klare til å gå i kirka. I dag er det utdeling av kirkebok til fireåringene!

Legg igjen en kommentar

