Om loppemarked, speidere og bokfunn.

I går arrangerte speiderne loppemarked. Mange var innom og speiderne jobbet som helter. Det var en fin dag.

Loppemarked er definitivt et flere-ønsker-på- en -gang- konsept:

  • Det blir penger på konto til vi skal på landsleir.
  • Vi gjør noe positivt for lokalsamfunnet.
  • Klær og vesker og snurrepiperier blir gjenbrukt og ikke kastet.
  • Foreldre med litt mindre å rutte med får kjøpt fine klær til en billig penge.
  • Speiderne har det morsomt og får gjøre en viktig innsats for seg selv og andre.
  • Minispeiderne mine har det enda morsommere.
  • Jeg får drukket kaffe og spist kake med hyggelige folk.
  • Og når vi pakker sammen igjen på slutten, kan jeg gjøre noen kupp jeg også!


loppemarked5

Ole Jakob inspiserer lekebordet.

loppemarked4

Og Alvin sjekker om lekene virker!

loppemarked3

Når man er to år, skjønner man humoren i å snakke i telefon med øyet:

«Hallo, pappa!»

loppemarked2

Noen lopper måtte testes enda grundigere.

loppemarked1

Store speidere er veldig kule, synes guttene mine.

loppemarked6

Kleskupp til ungene: Slengbukse, Moods of Norway-t-skjorte og lue til storebror. Rutete skjorte i cordfløyel til lillebror.

loppemarked7_edited-1

Bokkupp til meg selv!

Bokbunken er alltid den aller morsomste å dukke ned i. En Davy Crockett -bok og en Frøken Detektiv– bok, begge fra femtitallet ble solgt umiddelbart. Men noen godbiter lå igjen til slutt også. Tom Sawyer var en av mine favoritter da jeg var barn og om ikke lenge er de største barnebarna store nok til å entre dette unike universet. I mellomtiden kan jeg lese den om igjen selv. Så fant jeg «Og så kom Politiet» av «Karl Spanser». Boka er fra 1942 og handler om kriminalsaker i Oslo. Jeg googlet litt og fant ut at Karl Spanser egentlig het Fridtjof Knutsen og er faren til Mette Newth.

Stompa-boka skal jeg lese i når jeg føler meg stressa. Da jeg var barn, slukte min bror alle Stompa-bøkene. Han lå i underkøya og lo så hele den vaklevorne køyesenga, som min lite snekkerkyndige far hadde bygget, ristet og jeg -som lå i overkøya- holdt på å ramle ut. Han prøvde å lese høyt for meg, men jeg skjønte bare ikke humoren. Ikke før Stompa begynte på tv og ble noe hele familen kunne samle seg om på lørdagskveldene. Jeg likte Bodø best. Pappa likte Kirsti Sparboe. Jeg husker ikke hva rollefiguren hennes het.

Den lille, blå boka heter Lese og Skrive med undertittel: Kort rettleiing i den første morsmåsopplæringen. Den er fra 1955 og er altså en bok for lærere om nye metoder for lese- og skriveopplæring i småskolen. Boka er av Oline Sukkestad som later til å ha vært en stillferdig pioner på dette feltet..

Det morsomste funnet var den rosa boka «Hva Mutter Gjør er Alltid Viktig» av Lisbet Holtedahl. Holtedahl er en Dansk-Norsk sosialantropolog som har studert mennesker og samfunn i hele verden. Denne boka, som er hennes doktoravhandling fra 1986, handler om «å være kvinne og mann i en nordnorsk bygd i 1970-årene.»

Fra innledningen:

Den historie jeg skal fortælle, er et udtryk for en stædig optimisme, jeg deler med mange samfunnsforskere. Jeg tror, at det er verdifuldt at analysere og formidle, hvordan mennesker innretter seg, hvordan de sørger for at hamle op med hverdagen- hvilke afgørelser de træffer der de bor-og hvilke livsomstændigheter de dermed skaber.

i det første kapittelet beskriver hun interiørene:

De små trapper der fører ind i husene er meget nøje rengjort, fejet eller vasket. På de øverste trin ligger der «filleryer» (kludetæpper). Når jeg kommer ind i gangen, bliver det vældigt mørkt: her er ingen vinduer, men en masse døre, som leder ind til alle husets små og store rum. Jeg kommer altid først ind i køkkenet. Der er lyst og venligt: lyse, malede døre og skabe, spiseborde i plast, lette stole med plastsæder eller blankpolerede træstole. I vinduerne er der lyse gardiner med blå, røde eller gule blonder eller kanter. Der står små, grønne planter i den smalle karm, og der ligger alltid brød på køkkenbordet, som enten netop er bagt eller som snart skal ind i ovnen- eller der dufter af fisk…

Holtedahl har en nydelig språkføring og jeg liker å lese dansk. Så jeg gleder meg til å dukke videre ned i dette studiet av en nordnorsk bygd.

.

Jeg er altså meget fornøyd med mine funn og tviler på om det vil bli gjort noe husarbeid i dag.

Men akkurat nå skal jeg ha en kopp kaffe før jeg drar på mitt faste søndagsbesøk hos min ludovenninne.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. tantebe
    nov 04, 2013 @ 07:49:32

    God morgen 🙂
    Du har kost deg ,ser jeg. Fine bilder og tekst! Koser meg med dere,jeg også.
    Ha fin uke. Nå er det snart jul 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

