Slapp av. Det er bare noe galt med makroene mine.

comp

.

Datasystemene på jobb er ikke alltid like medgjørlige.

Når jeg skal skrive en spesiel type brev i vårt arkivsystem, må jeg i gjennomsnitt sette av en halv dag eller noe sånt pr. brev.

Det er heldigvis ikke en stor del av arbeidet mitt som består av denne typen brevskriving.

Denne uka hadde jeg to viktige brev jeg måtte få ut. Det er ikke det at det er så mange ord jeg skal skrive, for det ligger ferdige maler der det bare skal fylles inn et par navn og datoer. Det er det at systemet ikke vil la meg produsere dokumenter. «Beklager, systemfeil» sier systemet da. Og: «Vis detaljer.» Det siste er en avledningsmanøver, eller rett og slett en hersketeknikk. For hvis man trykker der, fylles skjermen av tall og tegn og bokstaver som jeg egentlig har vondt for å tro kan gi mening for noen. Jeg tror de har gjort det sånn for at man skal forstå at her har man ingen ting å komme med. «Dette er nok for kompliserte greier for deg, lille venn. Kjøp deg en skrivemaskin med kulehode og rettetast, du.»

Jeg skulle ønske jeg også kunne vise en sånn feilmelding på de dagene da whatifer og burdehagjorter og kanjeghaglemter har seminar i hodet mitt og folk forventer noe av meg som jeg ikke helt føler meg klar for: «Jeg beklager, systemfeil. Vis detaljer.»

Så melder man saken på helpdesken og får beskjed om å ringe arkiv. Det betyr at de hyggelige hjelperne på IT kanskje tenker at det nok kan hende at Anne ikke helt vet hvordan hun skal betjene systemet. Å så tviler jeg jo litt, da. Alle de andre får det jo til. Så jeg ringer arkiv der en av de hyggelige damene loser meg gjennom hele prosessen og gir meg litt selvtillit tilbake. For jeg vet hvordan jeg skal betjene systemet.

«Kontakt IT», sier arkiv.

Og så gjør jeg det.

Og så virker det.

Den dagen.

Kanskje.

I dag fikk jeg masse hjelp.

De ansatte på IT-avdelingen vår er veldig hyggelige og veldig hjelpsomme. Men de har det ofte altfor travelt og mine systemfeil kan ikke alltid ha førsteprioritet. Jeg skjønner det. I dag hadde de åpenbart tid, for responstiden var kort og de oppfattet raskt hva saken gjaldt.

Min gode hjelper må ha hørt på stemmen min at jeg var stressa og lei.

«Slapp av», sa han. «Det er bare noe galt med makroene dine.»

«Jaha?» sa jeg. «Bør jeg ringe legvakta? Eller en healer, kanskje?»

«Neida», sa han. «Det her fikser vi. Prøv igjen om fem minutter.»

Jeg logget ut og prøvde om femten minutter, (Fordi jeg måtte trøste et barn i mellomtiden. Barn er alltid viktigere en brev).

«Beklager, det har oppstått en systemfeil»

Jeg skrev forsiktig en ny melding på helpdesken. «Jeg er lei for det, men den sier fremdeles systemfeil.» Jeg tenkte meg om litt før jeg trykket send.

Jeg bestemte meg for å prøve en siste gang mens jeg ventet. Da skjedde mirakelet: Det virket! Jeg fikk produsert dokument. Jeg skyndte meg  å lagre det og trykket skriv ut. Skriveren lagde lyder og jeg sjekket papirskuffen. Den var halvfull. Skriveren fortsatte å bråke. Jeg trykket OK og klappet litt på den. «Det er tomt for papir, vennligst legg papir i bakskuffen» sa den. Den gjør det av og til. Så jeg flyttet papiret over i bakskuffen.  Da fikk jeg ut ett eksemplar av brevet før skriveren begynte å lage lyder igjen

«Det er tomt for papir, vennligst legg papir i skuffen»

Jeg hentet mere papir og fylte begge skuffene. Jeg fikk ut det andre eksemplaret og gikk med friskt mot i gang med brev nummer to. Jeg klikket meg igjennom systemet og trykket produser dokument.

«Beklager, det har oppstått en systemfeil. Vis detaljer.»

Jeg logget ut, snakket litt med kollegaer og sto i døra et par minutter og så på ungene som lekte ute. Det gjorde godt!

Så prøvde jeg igjen. Fem minutter etter var brev nummer to produsert, arkivert og skrevet ut i to eksemplarer.

IT- avdelinga har nok fikset makroene mine. Litt i hvertfall.

Og jeg har ikke flere brev av den sorten som skal skrives med det aller første.

I morgen har jeg helt andre arbeidsoppgaver å ta fatt på.

,

(Hvis noen av mine lesere vet hva disse makroene er, setter jeg pris på en forklaring.)

Advertisements

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Aud Dolonen
    Nov 07, 2013 @ 23:00:00

    Hei Anne, tror ikke det er så mye i veien med din datakunnskap. Tror heller det er den data-ansvarlige du må forholde deg til som ikke er «helt på nett» 🙂 Så ikke kvie deg for å melde inn kommende problemer – stå på.

    Svar

    • annebloggen
      Nov 08, 2013 @ 05:49:58

      IT-avdelinga vår er flott og hjelpsom. De har mange de skal serve. Det er nok mere det at det er i ferd med å bli for mange systemer man skal forholde seg til og dermed også for mange ting som kan gå galt. Men jeg gir meg ikke! Og jeg blir like lykkelig hver gang jeg skjønner at det ikke er meg det er noe galt med 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: