Morgenstund.

godgutt

Gutt med kloke tanker!

,

En morgenstund med guttene kan være både innholdsrik og lærerik

Ole Jakob har for eksempel funnet løsningen på gåten om hvorfor dinosaurene døde ut.

Vi så på bilder av den fryktingytende Tyrannosaurus Rex. Ole Jakob studerte de kraftige bakbeina og de pinglete små «armene».

«Nå vet jeg hvorfor dinosaurene døde ut«, sa han plutselig. «Det er fordi  at når de snublet og falt framover, så kunne de ikke ta seg for med armene sånn som vi mennesker kan. Og så falt de bare rett på hodet og døde. Det er derfor! Jeg tenkte det bare ut i hodet mitt!»

.

dino

Skummel skapning med altfor små armer.

,

Etterpå studerte han tommeltotten sin. «Hvorfor kan det ikke bare være litt bedre plass her oppe sammen med de andre fingrene sånn at tommeltotten også kan få plass der?»

Jeg viste han at det er greit at fingrene kan bøye seg fra hver sin kant så man kan gripe og han var enig i det.

Så så han et bilde av en pose kikertmel. «Hva er det han mannen har der foran seg?«, spurte han. «Det er ikke en mann, det er en dame», sa jeg – i stedet for å svare på den spurte om. «Hvordan vet du det?» «Fordi jeg ser det på klærne og sånt». «Det kan faktisk ikke du vite, bestemor» sa Ole Jakob strengt. «For menn kan bruke dameklær og damer kan bruke manneklær og alle kan faktisk ha på seg hva de vil!» Det er sant, Ole Jakob. Det er helt sant. Og det er helt uvesentlig om det er en mann eller dame på bildet. Det er et mennske.

.

kikertmelpose

Kikertmelpose med bilde av et menneske.

,

Og så har vi snakket om størrelser. Vi så på barne-tv om bikuben og han lurte på om det finnes så store vannkanner i virkeligheten. Jeg forklarte at det ikke var vannkanna som var stor, men biene som var små og at de som har tegnet biene bare har tegnet dem litt større for at vi skal se dem bedre. «Det går jo ikke an å tegne en film!» sa han da. Han tegnet nettopp to flotte tegninger i går. En i gave til den unge gitaristen som fyller år i dag og en til meg. Figurene på tegningene hans står helt stille. Så måtte vi lete på You-Tube etter en forklaring på hvordan tegnefilmer lages. Da ville han se om vi kunne finne noe om Harry Potter på You- Tube også. Det kunne vi. «Er det skummelt?» spurte jeg. «Neida!», sa han. «Ser du ikke at jeg smiler?» «Er det sånn at de slemme på Harry Potter vil ha krig og de snille vil ha fred i verden?» «Er mennesker som vil ha krig i verden slemme bestemor?» Det er et godt spørsmål. Et stort et! Det må jeg tenke litt på.

.

kunst

Tegnede figurer som står helt stille.

,

Alvin har sunget bæ, bæ, lille lam og bjørnen sover for meg. Mange ganger.

Nå har de fått frokost. Da er et stille en liten stund sånn at bestemor kan drikke kaffe og skrive.

Og tenke litt. På det med krig og ondskap.

Etterpå skal vi til byen i vinterværet. Vi må kjøpe bursdagsgave og Alvin trenger en potte.

Og så skal vi på kafé!

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Inger
    nov 09, 2013 @ 23:47:05

    Akk. Skrivekunst og livskunst. Følger deg fortsatt med stor glede og gleder mg hver gang det er et nytt innlegg!

    Svar

  2. Arvid Hernæs
    nov 11, 2013 @ 12:28:28

    Her beskriver du noe jeg liker; barnets tankeverden og syn på livet. Jeg prøver å tenke slik – ikke hele tiden selvsagt…

    Svar

Legg igjen en kommentar

