God morgen!

.

goethevinter3,

De siste dagene og ukene har vært innholdsrike.

Det har kanskje vært litt for lite tid til musikk og poesi og skriving og maling.

Men så har livet vært fylt av mye annet fint i stedet.

I går hadde vi åpning av utstillingen vår i atelieret. Jeg hadde ikke med noen nye bilder i år, men mange andre hadde og jeg blir så stolt og glad over det vi får til – og har fått til- gjennom ti år!

Men det aller beste med slike åpninger er når alle gjestene har gått og vi kan sette oss ned rundt bordet med et glass vin og gode samtaler. I går snakket vi om planer for maling og hyggekvelder og om muligheten for videre samarbeid med kunstnere i Murmansk. Og så snakket vi om norsk skole, ungdomstid og barndomsminner fra den gangen på sekstitallet da vi gikk med strekkbukser og beksømsko.

Før åpningen hadde jeg med Ole Jakob på resturant. Jeg kjøpte en altfor liten hamburger til han, men vi hygget oss og vi hadde gode samtaler vi også. Når man er fire og et halvt, tenker man på mye. Vi snakket om duker (og behovet for plastikk oppå duken), giraffers lange hals, u-båter og periskoper, livet og døden og mange andre ting. Etterpå var han med på åpningen. Han har vært med på dem fra han var bitte liten og han elsker det. Da får han på seg fintøy og får spise saltstenger og drikke brisbrus av glass med stett. Og så tar han med seg en stol og klatrer opp og ser på ett og ett bilde. Han liker alltid Pias bilder best. Uansett motiv og selv om han umulig kan vite at de er hennes. Og så liker han Pia. I går kjøpte vi kort med Pias bilder på og to søte, små uglebilder som en annen av damene hadde malt. Han har allerede en fin kunstsamling på rommet sitt.

Det er fint for unger å få litt andre typer inntrykk i livet sitt enn det som bare er ment for barn. På utstillingene våre blir han møtt med samme respekt som alle de andre besøkende gjør og det er fint å se! Det er mange ting barn og voksne kan gjøre sammen på en likeverdig måte.

Det var en fin dag. Veldig fin!

.

Vi har bare dette ene livet og det kan bare leves i en retning. Jeg vet ikke om tid kommer eller går. Jeg vet bare at man må ta vare på den tiden man har.

Akkurat nå har jeg en av disse lange, deilige morgenene med tid til mange kopper kaffe.

Og så har jeg funnet fram et dikt jeg liker og som passer i travle tider. For hvis man klarer å nyte alle de gode øyeblikkene disse litt hektiske dagene består, blir livet ganske fint!

.

At leve i nuet er livets teknik –
og alle folk gør deres bedste,
men halvdelen vælger det nu, som gik,
og halvdelen vælger det næste.

Og det forrige nu og det kommende nu
blir aldrig i livet presente
og alle folks levetid går sågu
med bare at mindes og vente.

For det nu, som er gået, er altid forbi,
og det næste blir aldrig det rette.
Næ, sørg for, at nuet, du lever i,
engang for altid er dette.

Piet Hein

1 kommentar (+add yours?)

  1. Inger
    nov 27, 2013 @ 23:17:31

    Hørtes ut som en fin dag! Håper du får en lang morgen i morgen også så du kan skrive til oss:) du har lært mg å nyte øyeblikkene, det er jeg veldig takknemlig for. Jeg våkner like tidlig som deg tror jeg:) og nyter en kaffekopp i mørket hver morgen. Setter på musikk og tenker på dagen som skal komme. Etter hvert lysner det her sør og dagen er igang:) på lørdag flytter jg nordover igjen, til dunkel mørket. Jeg gleder meg, jeg liker mørket. Ute altså. I sinnet er stort sett lyst:) mørket gir ro for meg:) dette ble langt, nå er det natt! God natt i Annehuset. Håper vi sees i morgen:)

    Svar

Legg igjen en kommentar

