Første søndag i advent.

advent1.

Jeg har pyntet litt til advent på bildet. I Annehuset blir det ikke pyntet før neste helg, for denne første adventshelga er alltid årets travleste. I går hadde speiderne kafé i byens forsamlingshus der det i forbindelse med kulturuka har vært julemesse, kafé og ulike arrangementer. Lørdagen er det kulturprisutdeling og storinnrykk og både store og små seidere har hendene fulle hele dagen. I dag har vi lysmesse i kirka før julegrantenning. Og så skal jeg kose meg med min ludovenninne på korpsets adventskafé.

I natt har guttene sovet hos bestemor. Og i går hadde Ole Jakob og jeg en viktig jobb å gjøre: Jeg har hulpet han litt med å lage det som nok kommer til å bli den fineste pakken under juletreet i det grønne huset (som for tiden verken er grønt, brunt, eller hvitt, men heller litt flerfarget) i år. «Det er så fint at mamma og pappa kommer til å få tårer ut av øynene» sa han da mesteverket var ferdig. Litt seinere på kvelden lå han henslengt i en stol og beundret verket sitt: «Når æ ser på det nå, så får æ fastikk en liten tåre ut av det ene øyet æ også». Det ligger mye kjærlighet i den gaven. Og dere skal få se! Men ikke før på julaften.

Nå har jeg et par timer til kaffe, kryssord, musikk og poesi. Og litt skøyteløp på tv.

Den første julesangen i adventskalenderen i år, får bli denne. Da de unge speidere skulle skrive bønner til lysmessa, gikk tankene deres raskt til de barna i verden som ikke kan glede seg til jul på samme måte som dem.

Dagens dikt gir seg selv:

Så tenner vi et lys i kveld
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.
Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.

Inger Hagerup

1 kommentar (+add yours?)

  1. Lammelåret
    des 01, 2013 @ 16:41:52

    Jeg ønsker deg en hyggelig adventstid!

    🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

