Om Finland, mat, dans, kunst, spøkelser og YouTube.

bær praha

.

Den er den 7. i dag. Jeg vet det. Denne kalenderen min går litt hakkete. Igår kveld hadde jeg to veldig våkne gutter på besøk (lillebror sovnet i bilen hjem fra barnehagen) og da var det hyggeligere å kose seg med dem enn å skrive.

Men 6. desember var også en fin kalendergave.

Da lillebror endelig var i seng etter at vi hadde sunget Bæ, Bæ lille Lam for han 14 ganger (to par strømper til bitte lille Alvin-bror), skiftet bleie en gang til og funnet fram Lollo, diktet Ole Jakob og jeg et eventyr om en kattunge og noen skumle spøkelser. Da blir han nesten litt redd helt på ekte. «Ikke fortell skummelt, da bestemor!» Og så så vi på et YouTube -klipp fra en dansk dropsfabrikk. Ole Jakob kom nemlig på at han aldri hadde vært på en fabrikk og ikke hadde sett en heller. Dette er kanskje ikke noen vanlig fabrikk, men det var morsomt å se dropsene bli til. Jeg sa ikke til Ole Jakob hva det skulle bli og han gjettet på mye rart før dropsene endelig kom trillende.

Etterpå ville Ole Jakob se på noen som danset og jeg fant fram Eirik Søftelands showdans fra finalen i «Skal vi Danse».  Og så sa jeg at Ole Jakob kanskje kunne bli like flink til å danse når han blir stor.Ole Jakob er stolt av det lange håret sitt (jeg er også lit svak for langt hår på gutter) og la med engang merke til at denne flinke artisten hadde enda lengre hår enn han. Han så alvorlig på og så ble han rød og blank på øynene. «Gråter du?» spurte jeg. «Neida», sa han, «Men det var artig. Så flink kommer æ nok aldri til å bli, men æ lover å prøve. Kan vi se på en gang til?». Etterpå måtte vi noen Idol-klipp også av den samme gutten med det lange håret. Han er flink! Jeg har ikke fulgt med på Idol på mange, mange år, men i år ar jeg kanskje gått glipp av noe.

YouTube- klipp er morsommere når man kan dele dem med barnebarn.

I går var det Finlands uavhengighetsdag. For oss er Finland er svært nært naboland og en stor del av byens befolkning er av finsk avstamning (les mer om dette her), derfor blir denne dagen alltid markert i barnehagene. Vi lager lykter, synger finske barnesanger, ser Mummifilm og spise finskinspirert mat. I går sto en god fiskesuppe på menyen. Til dem bakte jeg «finsk rugbød«. Jeg har bakt disse i årevis og har mistet oppskriften, så det blir forskjellige fra gang til gang, men det er omtrent slik: Jeg lager deigen av grov sammalt rug, siktet rug, sammalt spelt og siktet hetemel, cirka like mye av hver sort. Som deigvæske skal det være kulturmelk eller kefir. Tilsett gjær, litt salt, en klype sukker og en ss olivenoljeolje. Og så det viktigste av alt: Karve! Karve er ikke sterkt men smaker mye, så ikke overdriv. En liten tesje er nok til en porsjon bakt på en kilo mel. La deigen heve godt. Trykk så ut flate, runde kaker, ca to cm tykke. Jeg gjør plass til tre på bakebrettet, da blir de passe store. Stikk så ut hull i midten med et lite glass og prikk kakene med gaffel. Etterhev og stek på 225 gradet til de er gyldne (15-20 minutter). Brødet deles i «kakebiter» og skjæres så over som et rundstykke. Ungene i barnehagen elsket brødet og det skal definitivt bakes oftere heretter. Det smakte veldig godt til suppe, men er også et utmeket matpakkebrød. Det er spesielt godt med brunost på, synes jeg.

Et annet, typisk finsk (eller rettere sagt, karelsk) bakverk er Karelske Piroger. Det har jeg oppskrift på:

Ingredienser
3 dl rugmel
2 dl hvetemel
1,5 tsk salt
50 g margarin
2 dl vann
risgrøt /kokt ris

Bland mel, salt og margarin. Tilsett vann og kna til en deig. Rull deigen til en pølse og del i ca 20 små boller. Kjevle bollene helt tynt. Legg ris/risgrøt i midten av hver leiv. Brett deigen inn og form til med fingertuppene (se bildet). Stek på 275-300 grader i ti minutter. Pensle med smørvann mens de er varme. Server dem som de er, eller med hakket egg blandet med smør. De er kjempeenkle å bake og smaker nydelig. De kan serveres til lunsj eller kvelds og smaker godt til te.

.

.

Vi må ha en julesang i dag også. Eller to.

Denne er med fordi den er finsk og ganske søt.

Denne er med fordi den er veldig vakker. Veldig!!

,

Og så litt kunst. Ole Jakob tegnet en katt på et ark. Jeg tok bilde av den med mobilen og åpnet bildet i photoshop så han kunne leke videre med det der.

.

katten2

katten,

Bildet øverst på siden er tatt i Praha og har ingen ting med Finland å gjøre, men det blå og hvite minnet meg om det finske flagget.

Legg igjen en kommentar

