Om stress, bekymringer, lykkelige barn, juletrær, speidere, strømstans, gamle kortspill og en trist, men vakker sang.

advent12.

Some times several days attack me at once…

Det er litt sånn om dagen med mange oppgaver og mange tanker og noen whatifer som surrer rundt i hodet og ødelegger konsentrasjonen litt.

Vinden får huset mitt til å ule i kveld. Det uler litt ekstra når spjeldet i peisen er åpent. Men vinden som rusker litt i bjørkene mine er nok bare lilleroren til Ivar som har herjet i Midt- Norge der sønnen min og to av barnebarna mine bor. Fine Anna kunne fortelle på telefon at strømmen var borte der hun bor tidigere i kveld. Men det hørtes ut som hun tok det med godt humør.

I min hjembygd er det aldri storm, men da jeg var barn var det ofte strømstans. Jeg elsket det. For da kom stearinlysene fram og familien samlet seg med hyggelige aktiviteter.  Det gikk for eksempel helt fint an å spille esel eller gnav i lyset fra stearinlysene. Eller man kunne leke «mitt skip er lastet med» eller «20 spørsmål«.

Jeg håper Annamora og familien hennes hadde en fin kveld med levende lys!

,

11_edited-1.

Etter et litt trist innlegg om vanskelige ting, hadde jeg lyst til å bruke dette bildet av en liten gutt som er veldig, veldig lykkelig. Det betyr ikke at han er glad hele tden. For han er en følsom gutt som kan være både trist og sint og rørt og redd. Men det å ha følelser er en del av det å være menneske. På akkurat dette bildet som ble tatt på Vadsøya i sommer med Varangerfjoren som bakgrunn, er han frydefullt lykkelig!

Og så vet dere jo at jeg synes speidere er helt ok.

Speidere pynter for eksempel juletreet på sin helt egen måte. Jeg hadde lagt fram glanspapir og filt og sakser og lim og hadde et klart bilde i hodet av hvordan treet skulle bli seende ut etter hvert som de hang flettede kurver og sirlige lenker på det.

Det ble fint.

Bare ikke helt som jeg hadde tenkt.

Men det er sånn livet er også…

… rotete og uforutsigbart og fargerikt.

Og med masse kjærlighet!

.

juletre2

juletre

,

Til slutt vil jeg minne om Sebstians julekalender.

Og så tar vi en sang som ikke minner om jul i et hele tatt og kanskje er verdes mest deprimerende sang. Men den virker litt rensende når man har mye å tenke på og utensriksnyhetene ikke vitner om julefred i det hele tatt.

Legg igjen en kommentar

