Om sola, forfatterskap og en trist nyhet.

1aaa_edited-4

.

Jula er definitivt over selv om juletreet skal få stå noen dagen til. Det er forbausende grønt og friskt og det skaper hygge og varmt lys i stua. Ute er det på det mørkeste i vår lille by nå. Vi må vente drøyt et par uker før sola kommer tilbake. Men jeg liker mørketida. Den gir rom for ro og ettertanke. Og så har jeg masse annet solskinn i livet mitt. I morgen kommer det to solstråler på middagsbesøk og i morgen kveld blir det fest i atelieret med vin, hyggelig prat og god mat.

I kveld har jeg brukt tid på å skrive på det (ikke så veldig) hemmelige prosjektet mitt som -hvis hvis jeg får det til (og det tror jeg at jeg gjør)- skal bli en adventsgave til barnebarna neste år. Jeg har alltid diktet fortellinger til barn og barnebarn, men jeg har aldri skrevet dem ned før. Jeg har alltid tenkt at forfatterskap er for de andre. De som kan formulere setninger som:

«The more he looked inside the more Piglet wasn’t there». (AA Milne), eller “You seemed so far away,» Miss Honey whispered, awestruck.«Oh, I was. I was flying past the stars on silver wings,» Matilda said. «It was wonderful.” (Roald Dahl), eller «Hei, sa Sniff. jeg har funnet min egen vei. Den ser farlig ut. – Hvor farlig? spurte Mummitrollet. – Jeg ville nærmest si enormt farlig, svarte det vesle dyret Sniff alvorlig. – Da må vi ha med oss niste, sa Mummitrollet. Og saft.» (Tove Jansson).

Men nå har jeg tenkt at hvis jeg ikke øver meg på å skrive, kan jeg aldri bli flinkere. Og jeg har nesten et år på meg!

.

Det er ikke alltid så hyggelig å lese nyhetene. Fem medarbeidere fra Leger Uten Grenser er bortført i Syria. Dette er mennesker som bruker sitt liv til å hjelpe andre og i kveld går tankene mine til dem og deres familier. Jeg har vært fast giver til Leger Uten Grenser i noen år og vil benytte anledningen til å oppfordre andre til å bli givere til denne svært  viktige hjelpeorganisasjonen som jobber ut fra en tanke om at alle liv har like stor verdi.

Slik formulerer de det selv:

Leger Uten Grenser er en nøytral og uavhengig medisinsk hjelpeorganisasjon som redder liv og lindrer nød. Vi hjelper dem som trenger det mest – uansett hvem, uansett hvor, uansett hvorfor.

.

I kveld tar vi en vakker og melankolsk gammel sang.

Legg igjen en kommentar

