Om å skape og om en fin telefonsamtale og et vakkert sted.

januar 14 j,

Jeg har hatt en veldig fin og veldig sosial helg med familiemiddag, atelierfest og besøk hos min ludovenninne.

Og så hadde jeg sunket ned i sofaen med Rolf Hansen (ikke mannen altså, men kryssordet hans), en kopp kaffe og god musikk. Da ringte min bror. Jeg har verdens beste storebror, men han er ikke av den mest snakkesalige typen, og ringer ikke i utide. Så jeg skvatt litt. Vi har en gammel mor som snart fyller firognitti…

Men så viste det seg at han ringte med gode nyheter om en planlagt tur nordover i februar sammen med en god, gammel venninne av meg. Det er jo noe merkelig med det der at det er så mye mere av en ekspedisjon å reise fra Hadeland til Vadsø enn omvendt. Som regel må jeg mase. Mye! Nå hadde de funnet på det helt av seg selv.

Så nå er jeg altså veldig, veldig glad.

Det skjer andre spennende ting også om dagen. Boka, der jeg har bidratt med en artikkel er i handelen. Jeg gleder meg til å lese den, for midt i alt stresset med å få mitt eget bidrag ferdig, ble det lite tid til å lese de andre artiklene. Boka heter Språkstimulering gjennom leik og skapende aktiviteter i barnehagen og er en artikkelsamling som handler om akkurat det. Noen av artiklene er skrevet av høgskolefolk og noen av førskolelærere (sorry, barnehagelærere) som meg. Den er redigert av Lila Marie Moberg og Nora Lindén som begge var lærerne mine da jeg tok studiet «Kreativ bruk av IKT» i barnehagen ved Høgskolen i Volda for noen år siden.

Og så er utsnitt av noen av bildene mine brukt som illustrasjoner i februarutgaven av SOR rapport . Tidsskriftet er visst ferdig trykket, men jeg har ikke sett det enda, så jeg er spent!

Å få noe av det man skriver og maler publisert, er en kilde til inspirasjon, så nå skriver jeg barneeventyr på harde livet! Og fra og med tirsdag skal malekveldene prioriteres. Det er mitt eneste nyttårsforsett. Det han hende vi skal ha en utstilling i dette spennende lokalet i Berlevåg til våren og jeg håper å få jobbet videre med bildene fra Kongsfjord (som – for dere søringer- ligger i Berlevåg kommune.)

Jeg tenker å bruke både fotografiene og malerier inspirert av dem. Kanskje blir det noen dikt også? Dere skal få se etter hvert, men her kommer noen (jeg har mange fler) av fotografiene i reprise. Jeg har lekt mye med disse bildene i mange ulike bildebehandlingsprogrammer og har mange ulike versjoner av dem, men alle er tatt med mitt helt simple mobilkamera. Jeg håper bildene kan lokke noen av dere til å reise til denne perlen av et sted!

.

ssb_edited-1

IMG_20130901_135612

IMG_20130901_152035 f2

f1

f4

f5

f6

f7

f99

f97

  IMG_20130831_221111

IMG_20130901_132227

IMG_20130901_151230

IMG_20130901_150754

IMG_20130901_150901

IMG_20130901_151034

IMG_20130901_151505

k20

yt

.

Og så et lite mørketidsdikt:

En liten flamme

Selv i det sorteste mørke

blafrer en liten flamme

et sted.

Blek og usikker,

men likevel standhaftig.

Ikke blås den ut.

Hent tørrved til bålet

og lykter til vinduene.

Åpne hjertedørene.

.

Selv den minste flamme kan gi

lys og varme

til en hel verden

hvis vi bare hjelper den litt.

Den har ingen sammenheng med noe som helst, men i kveld spanderer vi på oss  denne gamle perlen til minne om Phil Everly som døde i helga.

Legg igjen en kommentar

