Tirsdager er helt ok! Og om skumle ulver, modige guder, slitne nisser, kunst og en vakker sang.

the most,

I går var jeg litt sliten. I dag har gjort noen gode prioriteringer og har gjort det som var viktigst å gjøre. Da føles det mye bedre. Juletreet kan stå en dag eller to til… Nissene også. Selv om mange av dem strengt tatt ikke står lenger. Eller sitter for den saks skyld, men mere ligger litt strødd utover etter siste besøk fra en liten toåring. De ser ut som de trenger er lang ferie etter en alt for travel jul.

.

nisser,

Tirsdager er helt ok.

Det finnes ingen sanger og sitater om tirsdager tror jeg. Ikke noe poesi heller. Med unntak av diktet om mandagsbarn og alt det der, da (tirsdagsbarn blir lett på tå… Jeg vet ikke hvilken ukedag jeg er født på, men jeg er neppe noe tirsdagsbarn). Jeg burde nok dikte et tirsdagsdikt en gang. Jeg må tenke litt på det. Et tirsdagshaiku kanskje?

Tirsdagen har navn etter den norrøne guden Ty. Ty var et råskinn! Det var han som overlistet Fenrisulven. Ulven kunne ikke holdes av noen lenke, men til slutt smidde alvene lenken Gleipne som var tynn, men sterkere enn alle andre lenker. Den ble smidd av fiskens pust, kvinneskjegg, fuglens spytt, fjellets røtter, lyden av kattepoter og bjørnens sener. Alvene må ha brukt alt de kunne finne, for dette er jo materiale som er vanskelig å få tak i nå til dags. Da lenka var smidd, var problemet å få lagt den om halsen på den fryktinngydende ulven. Ulven forlangte at hvis den  skulle få en lenke rundt halsen, så måtte noen putte hånda inn i kjeften hans. Ty var en modig kar og meldte seg til oppgaven. Ulven beit og Ty mistet hånda. Men lenka holdt og så stakk de et sverd inn i ulvegapet med spissen opp så den aldri kunne bite mer. Sikkelet til ulven ble til en hel elv hvis jeg husker historien riktig.

Her burde det være rikelig med inspirasjon til poesi!

.

Min tirsdag har ikke inneholdt så mye dramatikk bortsett fra at jeg nesten forsov meg i dag. Jeg, som alltid våkner klokka seks, bråvåknet i åttetiden og fikk en litt vel hektisk start på dagen. Jeg må kanskje prøve å komme meg litt tidligere i seng i kveld.

.

Ole Jakob har også hatt en fin dag. I barnehagen i dag var han med på å lage et stort, fint kunstverk med vintermotiv. Her er hans figur, en skiløper på full fart ned en bakke. Jeg synes den er fabelaktig fin!

.

kunst.

Det har snødd tett i dag.

Da passer denne. Dette er poesi på et høyt plan.

Legg igjen en kommentar

