Om grunner til å feire og litt om snø og tro.

arar,

En kollega av meg fortalte en gang at han alltid har en flaske champagne stående i beredskap. Det er en fin livsholdning. Man vet aldri når det dukker opp noe som er verd å feire!

I går hadde vi en god dag på jobb. En fantastisk medarbeider fikk anerkjennelse for en lang periode med hardt arbeid. Det var noen intense dager som ledet fram mot det øyeblikket da jubelen kunne bryte løs. Jeg vet at jeg har bidratt litt. Det er jobben min, men det føles veldig godt.

Så i går drakk jeg et glass champagne. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med resten av flasken, men den smaker godt, så jeg tar meg nok et glass i kveld også. Jeg kan feire at det er en rolig og behagelig lørdagskveld med musikk og kryssord. Det er nemlig også en god grunn til å feire.

Fra i morgen kveld går jeg nok tilbake til å feire med kaffe.

Det er vinter i den lille byen min. Jeg har vært ganske innesnødd noen dager. Jeg har bare et smalt lite tråkk langs husveggen og over parkeringsplassen. Ryggen min takler ikke snømåking. Jeg håper min redningsmann med traktor har vært innom i ettermiddag. Jeg kan ikke se det fra vinduet og akkurat nå er sofaen for varm og myk til at jeg orker å sjekke. Tidlig i formiddag ringte det på døra. Jeg ventet ikke gjester og lurte på hvem som hadde bakset seg fram til døra mi. Utenfor sto det to søte unge mennesker og jeg forsto raskt hvem de var. «Her var det mye snø«, sa den unge jenta blidt. «Det ser nesten ut som et eventyrhus.» Annehuset mitt så faktisk litt eventyrlig ut omgitt av den myke, urørte snøen og jeg ble litt smigret. Så jeg tok høflig i mot brosjyren de unge menneskene kom med, men forklarte at jeg verken hadde tid eller var interessert i å skifte ståsted når det gjelder tro. Det passer meg helt fint å være der jeg er, i en statskirke som jeg håper er på vei til å bli mer åpen og inkluderende.

Har dere sett dette forresten? Det er neppe et innlegg i noen trosdebatt. Men litt kult, da!

Legg igjen en kommentar

