Litt sint!

amnesty.

Jeg kom hjem etter en lang og innholdsrik dag for en times tid siden. Det har vært en god dag. En nyttig og konstruktiv dag.

Og en hyggelig dag!

Jeg hadde denne gode følelsen av samstemthet. Og jeg hadde planlagt et pludrete og koselig innlegg.

Men det var før jeg leste nyhetene.

Noen ganger burde man kanskje ikke lese nyheter etter en fin dag. Man burde kanskje skru opp musikken, finne fram en god bok om trollmenn og drager og stenge verden ute.

Jeg vil så gjerne tro at alle kan bidra til å forandre verden, men noen ganger føler man seg bare liten og fullstendig maktesløs. Amerikansk politikk, for eksempel, er det dessverre lite en gammel bestemor i en liten by i et lite land langt mot nord kan gjøre noe med.

«The greatest nation and the finest people…» sa George W. Bush en gang om nasjonen som fremdeles praktiserer dødsstraff. Når legemiddelselskaper nekter å lever medikamenter som skal brukes til henrettelser, eksperimenterer fengselet litt…

Menneskelivet er hellig. Å straffe mord med mord er primitivt, barbarisk og strider mot all logikk og sunn fornuft.

Jeg har hørt at Ari og Per er ute og løser verdensproblemer, men jeg ser ikke helt for meg at de klarer å løse dette.

«Capital punishment is the most premeditated of murders.» Albert Camus

Noen har sagt at musikk kan forandre verden fordi den forandrer mennesker. Vi kan prøve med denne igjen.

.

Det hjelper faktisk med musikk. Jeg kom på at det er noe jeg kan gjøre. Jeg kan gi et bidrag til Amnesty.  De har  litt mer innflytelse enn meg.

Legg igjen en kommentar

