Om å bo nordpå.

reis til planete jorden påske n,

I dag lagde sola en flammede, orange kant langs konturen av fjellene på den andre siden av fjorden. Det så ut som glødende lava. Det er så utrolig vakkert i Varanger i slutten januar. Det er vakkert her hele året, forresten, med et mulig unntak for mai måned da det egentlig mest er sørpete og ganske ille… Men disse dagene i januar, rett før og etter solas tilbakekomst er like magiske hvert år.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk flytter sørover!

Da jeg var barn, ferierte vi i Sjøbergs gate i Sandnessjøen hos verdens fineste tanter og onkler. Det var lykkelige somre. Og for oss ungene som vokste opp i svart granskog, var det eksotisk å sovne oppe på onkel Jakobs soverom på loftet med vinduet åpent mot lyden av bølger, måkeskrik og båter. Jeg visste alltid at jeg skulle nordover og at det var der jeg var ment å være. Jeg hadde kanskje ikke tenkt at det skulle bli riktig så langt mot nord jeg skulle finne det stedet som skulle bli hjemme. Men sånn ble det.

I går kveld kom jeg meg endelig av gårde til atelieret igjen. Egentlig var jeg altfor sliten etter en lang arbeidsdag til å få gjort så mye, men  jeg fikk staffeliet på plass der det skal være etter novemberutstillingen og jeg har fått krittet opp noen skisser på ferdig grunnede lerreter. Jeg lagde noen skisser med pastellkritt på papir også.

Nå må jeg bare få kjøpt meg en tube brent umbra. (Brent umbra er vikig…) Og så er jeg i gang!

Det jeg altså skal prøve på, er å lage noen malerier inspirert av fotografier fra Kongsfjord og så lage en utstilling med både malerier og fotografier og kanskje også noen dikt. Utfordringen blir fargene. For det er mange farger i det som hjernen min sier er grått:

.

f3

f5

f6

f7

IMG_20130901_083158

IMG_20130831_223251

IMG_20130901_151603

IMG_20130922_161304

IMG_20130922_161355

k4

k8

k17

ssas  ssb

Legg igjen en kommentar

