Om alder og meningen med livet. Og en fin sang og et godt dikt.

enjoy.

Det har blitt lite skriving de siste dagene. Det har vært travelt og det har vært mye å tenke på. Nå er det midt på natta. Jeg har akkurat kommet hjem etter en fin kveld. Jeg er lys våken og stuptrøtt på same tid og dette blir nok definitivt et av disse innleggene uten rød tråd.

De to siste dagene har vært travle på den aller beste måten: De har vært fulle av familie og gode venner og hyggelig samvær.  De burde ha vært travle med rydding, for på torsdag kommer det mere besøk og gjesterommet mitt er mildt sagt ikke klart for det. Jeg må tørke støv og rydde og bake litt også. Men jeg rekker det nok. Min indre husmor jobber alltid best under press.

Midt mellom disse to helgene fyller jeg femtifire. Det er et særdeles urundt tall. Et litt guffent tall egentlig. Om to år er jeg femtiseks. Da er veien kort til seksti. Og seksti høres gammelt ut uansett hvor mye Wenche Myhre prøver å få meg til å tro noe annet. Men sånn er det. Og når alt kommer alt har min kjære ripplemaker rett når hun sier: «Alder er bare et tall, Anne.»

Det viktigste er å ta vare på dagene sine og å i hvert fall prøve å gjøre det som er godt og riktig. Man trår feil mange ganger. Det gjør vi alle. Man følger ikke alltid godt nok med. Man ser ikke folk med det blikket man burde se dem og vet ikke hvordan man bidra. Det er lett å føle seg maktesløs og gi opp. Men man må bare ikke slutte med å gjøre sitt beste. Det er alltid bedre å prøve og feile enn å gi opp og snu ryggen til.

I dag har jeg gjort en bitte liten god gjerning tror jeg. Akkurat da jeg kom hjem fra byen med handleposer og morsomme stoler fra Det Hvite Hus (bilde i morgen) og hadde det travelt med å sett i gang med baking og matlaging, så jeg gjennom vinduet at to unge damer nærmet seg huset. De har vært her før så jeg kjente dem igjen. Jeg vet ikke så mye om Jehovas Vitner, men jeg vet at de noe ganger får døra i fleisen hvis den i det hele tatt blir åpnet. Men jeg skjønner også at det å gå fra dør til dør er noe de gjør ut fra sin forståelse av Bibelen. Det kan ikke være så lett bestandig. Så jeg gikk ut på trappa og hadde en hyggelig prat med dem. Jeg forklarte mitt ståsted i statskirka og i speiderarbeidet og at jeg ikke hadde noe behov for å søke etter noe nytt. De sa at de forsto og respekterte det og prøvde ikke å presse seg på. Og så ønsket vi hverandre en fin dag.

Resten av min dag ble i hvert fall veldig fin.

Likevel har jeg en litt blå kveld.

For livet har alltid flere lag og det er alltid alvorlige ting å tenke på.

På sånne kvelder når alt egentlig er sammenvevd og komplisert, er det at jeg av og til føler at jeg har skjønt meningen med livet. Eller i hvert fall hva som er viktigst i mitt liv.

Det handler om å vite at dem jeg er glad i har det bra.

Omtrent så enkelt er det.

Og så vanskelig.

For alle kan ikke alltid være lykkelige. Motbakker, sorg og bekymringer er en del av de fleste menneskers liv. Og så kan man lure på hvorfor noen får så mye å bære på mens andre styrer klar av de store byrdene. Det er ikke rettferdig. Men det kan det heller ikke være. Det ville vært det mest urettferdige av alt. For hvem skulle ha avgjort hva som er rettferdig?

.

If life seems to have more questions than answers, try to be the one who asks the questions. (Lucy, Peanuts, Charles M Schultz.)

 .

En vakker og litt melankolsk nattasang i kveld. Det er Elton Johns sang, men i en annen og like fin versjon.

,

Og et dikt som alltid er fint å lese når man føler seg litt myk og sårbar:

HOLD SINNET DITT MJUKT

Hold sinnet ditt mjukt,
sier en stemme i vinden.
– La det ikke stivne
av år og alder. Smør det
med dagenes gule soltalg,
dynk det med dogg fra en blomsterkalk,
garv det i motgangs bitre saltlake.
Hold sinnet ditt várt og villig
som greina i brisen:
en hvileplass for fugler
med vingen blå av himmelduft.

Hans Børli

Legg igjen en kommentar

