Om gaver. Og livet.

 

hjerte

.

Jeg er en gave livet en gang gav meg, synger Finn Kalvik.

Det er en utrolig vakker setning.

Ole Jakob har nettopp fylt fem. Han har fått mange gaver; biler, klær, spill, hobbypakke fra Øysteins blyant (veldig fin, forresten, anbefales!), lego, termos, grillspyd, vogn med bøtter og spader, prompepute (stor suksess i voksenselskapet!)…

Når man fyller fem, skal man få pakker. Man skal føle seg viktig og verdsatt. Og man skal ha lov nyte alle pakkene selv om man egentlig har ting nok fra før.

Når man han rundet femti, handler gaver om noe helt, helt annet. Det handler om gode dager og om mennesker man er glad i. Og det handler om å sette pris på den livserfaringen man har opparbeidet gjennom de dagene som ikke var bare lette og gode.

Det handler om evnen til å nyte musikk og poesi og litteratur og kryssord og våte vandringer i kaldt høstregn.

Det handler om å lære å godta seg selv som man er.

Og det handler om å se at livet selv er en gave. Akkurat her og nå.

Denne dagen er en ekstra fin gave. Jeg nyter en lat morgen med dumme ting på tv og et langt fra dumt kryssord fra Rolf Hansen. Og kaffe! Jeg kjøpte deilig julekaffe på salg i går. Holdbarhetsdatoen gikk ut før neste jul og dermed var prisen drastisk redusert.

Og musikk. Jeg begriper ikke hvorfor denne gutten ikke er verdensberømt!

Seinere i dag får jeg besøk av noen av de menneskene som er de største gavene i livet mitt.

Jeg er en gavet livet en gang gav meg.

Tusen takk!

 

Legg igjen en kommentar

