Om ESC, lykke, barnebarn, speidere og nyper.

lys

.

«Lykken er en gammel hatt, som din beste venn har hatt», sang Hanne Krogh i et av norsk ESC-histories mindre stolte øyeblikk. (Unnskyld, Hanne. Det var ikke din skyld, det dårlige rimet, og jeg unnet deg revansjen mange år seinere av hele mitt hjerte. Unnskyld, Arne Bendiksen også, hvis du tittet ned på meg fra himmelen -der jeg er sikker på at du er- med et strengt blikk nå. Du skrev bedre tekster enn denne og dessuten ble du min helt en gang på sekstitallet da du forsvarte pop-musikk i et debattprogram på tv. Jeg hadde til og med en bamse som het Arne Bendiksen en gang. Den fikk navn den gangen «Jeg vil ha en blå Ballong» gikk på radio hele tiden. Da var jeg riktig nok tre år og viste kanskje ikke helt hva man pleide å kalle bamser…)

Det ble en lang parentes. Jeg skal prøve å hanke meg inn igjen. Poenget er at «Lykken er» – til tross for dårlige rim, faktisk peker på helt vesentlig. Nemlig at lykken ikke handler om penger, men om hverdagslige småting som man bare må åpne opp for.

I kveld har speiderne ryddet søppel og raket og saget opp gamle trær til bålved. Og så har vi kost oss rundt bålet og grillet pølser. Det er sånn grilling som jeg forstår meg på! Ole Jakob spikket pølsespyd helt selv uten å skjære seg og satt lykkelig mellom to store, snille speiderjenter og fikk bållukt i håret og roser i kinnene. Jeg tror både han og jeg er fullkomment lykkelige i slike øyeblikk. Etterpå syklet han hjem, mens jeg gikk så fort jeg kunne ved siden av – eller hundre meter bak. Han er blitt så flink til å sykle. Så flink at han eksperimenterer litt med å sykle med en hånd og en fot ,og tar noen ekstra svinger her og der. Vi bruker en times tid på hjemturen på tre- fire kilometer, og vi rekker å snakke om mange ting. Sånt som den hydrologiske syklusen, kinofilmer om Bamse, verdens sterkeste bjørn, muskler og at himmelen ikke smaker noen verdens ting selv om pappa påstår at brunost fra ostemaker Øverli smaker som himmel. (Tullepappa!)

Lykken er en speiderkveld…

Jeg kommer ikke på noe passende rim.

.

Jeg lovet dere bilde av mine spøkelsesaktige nypebusker:

.

nype3

 

Her kan dere skimte vadsøvåren nederst til høyre!

nype2

 

nype

 

 

Legg igjen en kommentar

