Om glede, dovask, speiderliv og framtidsplaner.



juni2nn.

I ettermiddag var begge guttene med på speidermøte. Sky også, forresten. For han har egen speiderskjorte innkjøpt på leir i Danmark. De danske speiderskjortene er fine. Jeg vurderer å kjøpe meg en. Jeg er tross alt halvt dansk.

Sola skinte, bålet varmet og guttene koste seg sammen med speiderne. Ole Jakob kuttet tykke greiner av de sørgelige lauvmakkspiste bjørkene med greinsaks. (Det er faktisk veldig morsomt. Man føler seg skikkelig sterk!). Alvin grillet fiskekaker og gikk til toppen av bakken for å se ut over den flomstore Tomaselva.

Vi voksne fylte ut skjema om hva vi kan tenke oss å bidra med på landsleiren til sommeren. Jeg meldte meg på dovask. Det foregår i sekstiden om morgenen og medfører at man får førsteretten til en privat stund i et gullende rent lite plastavlukke. Jeg tror man må ha vært på leir for å skjønne hvilken glede det er. Dessuten får man en gratis dusj. Det er en enda større glede!

Alvin sovnet i vogna på veien hjem fra speiderhytta og ble varsomt lagt over i senga mi. Han lukter bål, men han får bade i morgen tidlig. Bållukt er en god lukt.

Ole Jakob syklet hele veien uten et eneste ord om at han var sliten. Han fikk være oppe en liten stund og kose seg med en saftis som gjorde godt etter den lange turen. Mens han spiste is, så vi på et program om en familie som bodde i en husbåt. Det var fint og lekkert og moderne. Ole Jakob liker interiør og fulgte interessert med. «Kanskje du skal bo i en husbåt når du blir voksen og får familie?» sa jeg. «Nehei!», sa han. «Jeg skal bo i hagen hos mamma og pappa med kona mi og ungene mine». «Tenk om kona di ikke vil det, da?» spurte jeg. «Tenk om hun vil bo i hagen hos sin mamma og pappa?». «Da får jeg heller få meg en mann», sa han. Og det kan jo selvfølgelig være en helt grei løsning det også.

.

speidere4

speidere

speidere 2

Legg igjen en kommentar

