Om sommeren så langt. Og mest om barnebarn.

noen ganger leker livet 1

 

I dag hadde vi tyve grader og sol fra nesten skyfri himmel i min lille by. Lillebror skulle kle på seg og gå ut. «Kor e lue og votter hen?» spurte han. «I dag er det sommer, vennen min», svarte jeg. «Så det trenger du ikke». «Hæ?» sa han.

Sånn er det her. Og det er helt ok. Tyve grader en fem for mye for meg.

Det har uansett vært en fin sommer så langt. Travel og innholdsrik, men mest fin. Ferie blir det ikke før vi skal på landsleir i august. Men man kan finne på hyggelige ting på hjemlige trakter også.

Storebror og bestemor har for eksempel vært på tur med Hurtigruta til Kirkenes. Det tar et par timer sånn at man rekker frokostbuffet og underforsking og å bli bitte litt sjøsyk fordi man må på do akkurat når det gynger. Og så kan man stå ute på dekk og se på når båten legge til kai.

Jeg introduserte Ole Jakob for den fineste butikken i Kirkenes, nemlig Fretex. Først ville han ikke dit, men det er nok fordi jeg alltid har kommet hjem med klær derfra tidligere. Men da han fant avdelingen for leker og etterpå fikk plukke bøker fritt fra en stor kurv, bestemte han seg for å flytte inn der.

 

IMG_20140625_194755

 

Dette fant jeg denne gangen: Femten barnebøker, tre fine, håndstrikkede ullgensere, en håndstrikket ullue, et ark glansbilder, to buttons, et godt spill (helt komplett), en gullmynt og en fin dokke med klær til lillebror. Det kom på rett under fem hundre kroner.

Og så gikk vi på kafé. Og en til og en til. Og to lekebutikker.

Da vi ventet på bussen hjem, var gutten ganske sliten, (men veldig blid!)

 

IMG_20140625_204742

IMG_20140625_151914
IMG_20140625_154457

 

Vi har vært på Ekkerøy også. Ikke på stranda denne gangen, for det var ikke helt sommer sist helg. Men is på museumskafeen og en tur på moloen ble det.

 

IMG_20140629_172659

IMG_20140629_141503

 

Men man trenger egentlig ikke å forlate huset en gang for å ha det veldig fint. En kveld ringte storebror for å spørre om han kunne få komme til meg og spille UNO. Hjemme hos han var det nemlig bare juks og bedrag. Bestemor jukser aldri. Men jeg spiller for å vinne og det vet han godt. Han var skitten på tærne, men lite lysten på å bade. Jeg var lite lysten på å ha skitne tær i senga. Så jeg fant på et kompromiss: Fotbad og UNO lar seg lett kombinere når man har et fint vaskevannsfat fra bruktbutikken. Det ble en-en og føttene ble gullende rene og nokså rynkete. Det var en fin kveldsstund både for gutten og bestemor.

Det er ikke de store tingene…

IMG_20140630_185338

 

Guttene vil gjerne sove i min seng når de overnatter. Da ligger vi og prater, leser og dikter eventyr før de sovner. Men det har resultert i litt knall og fall, for ingen av dem ligger spesielt stille. Den ene natta ga jeg opp etter at lillebror hadde snurret som en propell og storebror hadde landet på gulvet. Jeg la meg på sofaen. Da jeg gikk inn for å se til dem, sov de slik:

 

IMG_20140703_014759

 

Ungene har sjørøveruker i barnehagen. Ole Jakobs sjørøverhatt varmer godt over ørene og fik være med på speidermøtet også. Når man er fem år, kan man kan fint være både sjørøver og speider !

 

IMG_20140702_213108

 

I dag trakk vi ned mot fjorden. Tyve grader er for mye for meg, men ved fjorden er det svalere. Og der er det også mye å se på og oppleve.

 

IMG_20140706_214437

IMG_20140706_214409

IMG_20140706_214328

IMG_20140706_152716

 

Joda, jeg har hatt fine opplevelser uten ungene også. Fredagsquiz med stappfullt hus og god stemning for eksempel. Og resturantmiddager og et glass vin med folk jeg liker å være sammen med. Det er bare det at guttene skal på ferie både hit og dit uten meg, og nå nyter jeg å ha tid sammen med dem.

 

lillebror

IMG_20140528_154430

 

 

 

Legg igjen en kommentar

