Om å legge unger. Og litt om en fin film.

bestemorkveld 2

.

I kveld ligger det tre unger i senga mi. De sover nå, men det tok sin tid. Først så vi en liten tegnefilm sammen alle sammen. Den var litt skummel, syntes Alvin, så han måtte sitte i fanget. Etterpå hadde jeg en ambisjon om å legge lillebror sånn at han kunne sovne og så bli løftet forsiktig over i senga på barnerommet før de to store skulle sove.

Det virket som en god plan.

De store fikk beskjed om å rydde litt og få på nattøy før de kom. Denne gangen var de veldig lydige og veldig kjappe.

Det er ikke plass til fire mennesker i senga mi. Spesielt ikke når det også ligger to dukker, en elg, en tiger, et par ullsokker, en legokloss, tre monsterbamser og en gudmorsydd robot der. Og når de to store vil gi bestemor massasje ved å tråkke på ryggen min mens de holder seg fast i hodegjerdet.

Det er effektiv og svært behagelig massasje. Det er vanskelig å si nei.

Jeg lot de store stå opp og så de første tyve minuttene av En Serie Uheldige Hendelser sammen med dem. Jeg har lest begynnelsen for Ole Jakob. Bøkene er kanskje litt i skumleste og vanskeligste laget enda, men han likte boka og husket handlingen fra det jeg hadde lest da jeg satte på filmen. Filmen fenget definitivt! Den har fått blandet mottakelse, men jeg elsker den. Den er basert på de tre første bøkene i en serie på tretten, så den etterlater en del løse tråder. Men jeg har kjøpt hele bokserien på bruktbutikken og nærmer meg slutten.

Jeg trodde Alvin hadde sovnet. Det hadde han ikke. Han hadde listet seg opp og prøvde å gjøre seg usynlig ved å stå muse stille ved storebrors pult og klippe.

Så slo vi av filmen på en passende sted og alle ble puttet på nytt. Anna ville lese, Ole Jakob ville skravle og legge ting på Annas hode. Alvin ville snurre. Jeg tilbød Alvin å sove på min mage på sofaen og tok han med på stua i håp om at de store skulle sovne. Ole Jakob fikk beskjed om å ligge stille og når han gjør det, sovner han på tredve sekunder. Men Anna fikk ikke sove. Hun tenkte på hunden de hadde før og var litt trist.

Og så måtte både Anna og Alvin ligge på magen min litt. Alvin påstår at han han en hvit hest som heter Sally. Den bor i gresset sitt og han har fått den av tante Mia. Den er helt alene, for Alvin er jo ikke der, men han kan sparkesykle dit bare at det blir litt vanskelig. Ingen av oss andre kjenner til denne hesten, men det er jo fint å ha drømmer. Vi sang litt også. Denne:

Hvor bor du lille rotte
Hvor bor du lille rotte? I din hatt!
Hva gjør du klokken åtte? Jager katt!
Hvor mange unger har du? Femtito!
Hvor bor din gamle far nu? I en sko?

Hva gjør din fru Lovise? Steiker is!
Hva vil du ha å spise? Jazz og ris!
Hva vil du ha å drikke? Snø og sludd!
Hva bruker du mot hikke? Hekseskudd!

Jeg synger spørrelinjene og han svarene. Han kan den helt. Det har han lært i barnehagen. Og så sang vi speiderbønnen. Den har han lært når han har stått hånd i hånd med de store speiderne rundt bålet.

Alvin strøk Anna på ryggen. «Hun er våres», sa han. «Din og Alvin sin og Ole Jakob sin og mamma sin og pappa sin og Hjertekanin sin og kyllingene sin.»

Det er hun!

Vi så litt på kakebaking på tv før jeg tok dem med inn på soverommet igjen. De la seg inn til Ole Jakob som sov tungt. Jeg fikk så vidt plass jeg også. Helt ytterst på kanten. Bare sånn at jeg kunne stryke litt på dem og vi kunne synge «Hvor Bor Du Lille Rotte» og speiderbønnen med hviskestemme fire ganger.

Anna sovnet etter hvert. Ikke Alvin. Han lå der midt imellom en storebror og en kusine og var aldeles lykkelig.

Til slutt snek jeg meg ut for å se slutten av filmen.

Før helga reiser de hele gjengen. Guttene på besteforeldrebesøk på vestlandet og Annamora på familieferie med mamma.

Den kommer til å bli forferdelig tomt og stille.

Det blir det ikke i morgen tidlig. For jeg må på jobb før ni!

 

Legg igjen en kommentar

