Endelig høst!

today

.

Det er høst. Det er mørkt og det har regnet og blåst i hele dag.

Og så er det onsdag.

Og i senga mi sover det en småskitten og sliten liten gutt. Han sovnet med et smil om munnen.

Det er på sånne kvelder at livet i helt ok.

I sommer har vi hatt speidermøter hver onsdag, og de som har hatt lyst og anledning har kommet. Jeg har hatt lyst og anledning hver gang og det har stort sett Ole Jakob også. I dag syklet og gikk vi begge veier. Det foregår slik at han sykler foran og jeg halser etter. Det er en fin måte å mosjonere gamle bestemødre på. Fra Ole Jakobs hus til speiderhytta og tilbake til Annehuset, er det noe sånt som seks kilometer.

I dag kom det to fine elleveåringer i tillegg til oss og vi bestemte oss for å starte arbeidet med vinterveden. De store kappet og foreslo raskt at Ole Jakob kunne stable. De jobbet hardt alle tre. Jeg jobbet ikke så mye når sant skal sies. Jeg sto mest på verandaen i ly for regnet og smilte.

Ole Jakob er oppfinnsom og løsningsorientert og fant raskt ut at det var lettere å bære veden opp på verandaen i den baljen vi pleier å hente vann til å slukke bålet med i. Han fant også ut at det var lettere å hoppe ned fra verandaen enn å gå trappetrinnene. Og for å få bedre balanse, tok han baljen som hadde vært full av våt, skitten ved på hodet hver gang han hoppet.

Da guttene følte for en pause gikk vi inn i hytta og undersøkte alderen på gamle bøker og sølvskjeer. Så sang vi speiderbønnen. Guttene hadde allerede tatt på seg sykkelhjelmene så for en gangs skyld beholdt de luene på. Jeg er helt sikker på at Gud så litt stort på det.

Ole Jakob ville sykle med de store ned hytteveien til brua over elva. Jeg tjuvstartet og måtte hoppe opp i lyngen da de kom syklende. Ole Jakobs øyne lyste som stjerner i det svarte, skitne fjeset der han syklet side om side med de to store, snille guttene gjennom søledammer på størrelse med små innsjøer.

Det regnet hele veien hjem også.

Og det begynte å skumre.

Det var en fin tur.

Sånn er det.

Det er sånt jeg liker.

.

IMG_20140820_175502

,

Mens vi ventet på de store, nøt Ole Jakob følelsen av regn i ansiktet og kokte fiskekaffe. En femåring med tilgang til regnvann trenger svært lite annet for å ha det fint.

.

IMG_20140820_175855

IMG_20140820_213314

IMG_20140820_184040

IMG_20140820_182924

.

Helga var forresten også fin. Den nøt jeg sammen med lillebror. Vi gikk til byen der vi spiste is og lekte på lekebutikken. Og vi gikk søndagstur i skogen sammen med min ludovenninne.

.

IMG_20140816_122107

IMG_20140816_133428

IMG_20140816_200201

IMG_20140817_114410

IMG_20140817_161659

IMG_20140817_152119

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Moffeliten
    aug 21, 2014 @ 13:19:45

    For en kjekk liten gutt.

    Er det ikke deilig at høsten er på vei etter en lang og perfekt sommer?

    Svar

    • annebloggen
      aug 21, 2014 @ 13:24:56

      Ja, jeg har fine barnebarn 🙂 Her i nord kan vi vel knapt kalle den sommeren vi har hatt for perfekt. I hvert fall ikke etter den målestokken folk flest bruker. Men jeg elsker høsten uansett. Etter mange uker med lys hele døgnet, er det deilig med mørke kvelder.

      Svar

Legg igjen en kommentar

