Femte desember. Om nisser, troll og gode samtaler.

5

.

Ok, vi må nok bare innse at denne adventskalenderen ikke er helt til å stole på. Jeg skulle skrive i går, men så krøp jeg til køys sammen med Ole Jakob for å prate og dikte et eventyr til han. Det ble et akkurat passe skummelt eventyr om en liten nissegutt som vokste opp sammen med dyra i skogen fordi det store trollet hadde kidnappet familien hans. Det gikk bra til slutt, selvfølgelig. Han allierte seg med alle dyrene i hele skogen og alle hjalp til: musene, for eksempel, kom seg inn i nøkkelhullet og fikk opp låsen. Elgen stanget inn døra, musene krøp opp gjennom buksebeina på trollet og beit det i rumpa, myggene stakk… Nissefamilien og alle de andre trollet hadde tatt til fange ble sluppet løs og trollet (som hadde lovet å bli snill), ble eskortert av den store ørna til en annen skog langt, langt borte der det bodde ei trollkjerring som var på leting etter en mann. Foreløpig tar Ole Jakob helt til takke med den typen eventyr og jeg føler meg flink. Men det var også et ganske søvndyssende eventyr, så jeg orket ikke å stå opp igjen.

Så dermed eller det altså plutselig blitt sjette desember på den virkelige kalenderen. Vi ser Jul I Flåklypa og spiser yoghurt men vi venter på å bli våkne nok til å spise frokost og komme i gang med julestria.

Tilbake til i går. Den femte. Den dagen dette innlegget egentlig skulle handle om. Guttene kom hjem til meg ut på ettermiddagen og jeg rakk endelig å se en episode av Jul på Månetoppen. et er min absolutte favoritt blant adventsserier. Den har bøtter og lass med deilig julestemning, samtidig som den tar opp dypt alvorlige temaer og åpner for de virkelig gode samtalene etterpå. Slike samtaler man kan ha mens man spiller ludo, eller mens man (eller i hvert fall den ene samtalepartneren) ligger opp ned i sofaen.

.

oj

Legg igjen en kommentar

